Menajdid semangat

Sebab pertama aku mengikuti bengkel skrip drama pentas, tv dan radio [anjuran PEN dan Persatuan Penulis Wanita : 11-12 Disember] ini adalah kerana ilmu. Keduanya, semata-mata untuk menemui penulis novel Iman Markisa secara langsung. Alhamdulillah, masa sepicing itu aku manfaatkan secukupnya untuk berbual dengan Aminah Mokhtar; penulis wanita yang aku kagumi itu. Kemesraan dan ketulusannya berkarya begitu memegunkan.

Sempat dia menceritakan sedikit pengalamannya menulis Iman Markisa; antara novel yang aku kagumi setakat ini. Begitu juga dengan cerpen Erti Cinta Dr. Marianah yang cukup memacak pilu di hati kala membacanya. Katanya, tulislah dari hati dan pantas aku sambung - hati jugalah yang akan membacanya. Tajdid niat selalu dan aku sambung - menulislah kerana Allah. Dia lantas tersenyum dan sungguh, semangat menulis kian teruja.

Tanpa disangka, aku juga menemukan penulis Siti Rohayah Atan [yang membimbing untuk genre skrip drama tv], Zanazanzaly dan Rozais al-Anamy.

Aku sedang menumpukan kepada penulisan peribadi. Sempat melakar jurnal ini buat tatapan teman-teman. Bengkel bersambung esok [12 Disember] bagi genre skrip drama pentas dengan Rosminah Tahir sebagai pembimbing. Diikuti Mesyuarat Agung PEN dan diskusi novel Mencari Locus Standi, Nisah Haron.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.