Masih di sini

Aku masih mahu menulis. Masih mahu menulis tentang rona-rona hidupku yang semakin hari kurasakan semakin indah, cantik dan berseri. Laksana seorang rupawan datang kepadaku dengan kemulusan cinta dan budi pekertinya. Hidupku begitu, meskipun masalah tidak putus datang timpa menimpa, meskipun masalah itu vitaliti dalam hidup seorang manusia. Aku tetap merasakan hidupku indah, hidupku cantik, hidupku berseri kerana aku sentiasa berazam menyemai benih-benih akhiratku dalam bustan penghidupan ini, selagi jantungku terus berdetak.

Aku masih hidup, masih mahu menulis. Aku hidup kerana akhiratku. Aku hidup kerana Tuhanku. Barangkali dalam hidup manusia di sekelilingku yang sentiasa gelisah, tidak puas, tidak cukup, dura dengan dunianya, gentar kehilangan, takut mati, barangkali mereka tidak sedar atau tidak mampu memberi peluang kepada hati, jiwa, akal mereka untuk mencari jeda, memikir tentang keindahan, kecantikan dan keserian hidup itu.

Ah, alangkah indahnya hidupku, moga lebih indahlah akhiratku. Amin.

Rusuh di Bangi

Guruh yang bergementam dan kilat yang memancar seperti dua rakan akrab yang sentiasa mengiringi langkahku di Bangi. Hujan yang bertemali pula seperti rafik setia yang mendinginkan jiwa ragaku.

Barangkali perumpamaan ini adalah untuk menenangkan hatiku yang sedang diipuk letai mendepani kertas-kertas kerja, pembentangan dan segala macam bentuk pembelajaran di Institut Perguruan Islam ini. Pembelajaran Kursus Dalam Cuti [KDC] ini seperti larian pecut dan aku umpama seorang atlet yang sedang mengejar garisan penamat. Nun, masih jauh dan aku perlu segera.

Jiwaku rusuh, tetapi kerusuhan itu adakalanya penting, kerana ia akan menggerakkan hati, menggilap upaya fikirku.

Menjadi hujan

Aku tertarik dengan kata-kata pensyarahku - Ustaz Ismail Che Ku - kita bukan nak berperasangka sesama manusia, tetapi perlu ada kasad untuk tidak mudah mempercayai, tidak mudah lembut hati - sumbang mahram, korupsi, makan kawan, dsb - kerana adakalanya kepercayaan itu akan memusnahkan, memakan dirimu.

Oh Tuhan
Jadikanku seperti hujan
yang setia mendinginkan
yang setia menyuburkan
tiada sengketa
tiadalah nestapa.


AKO : Ingin sentiasa hidup dalam keindahan... :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.