Senyuman Syawal

Aku tidak ingat, tapi setahuku memang setiap kali syawal senyuman tidak akan lekang daripada mulutku. Senyuman ikhlas yang barangkali seperti mekarnya sekuntum mawar dan indahnya mentari ghurub. Bukanlah senyumanku itu kerana gembira dengan pemergian Ramadan, tetapi kerana rianya dengan kemenangan usai sebulan berpuasa dan terasa manisnya ukhuwah.

Waktu Syawal inilah sebenarnya aku lebih mengetahui siapa lawan dan siapa kawan. Siapa musuh dalam selimut dan siapa enau dalam belukar. Aku lebih kenal keikhlasan dan aku lebih kenal kejujuran. Hatiku timbul dan berpasak falsafah - inilah rupa manusia. Manusia yang asal kejadiannya mulia dan sempurna, sehingga nafsu dan syaitan membentuknya dengan pelbagai rupa.

Aku lebih faham, Syawal yang menggamit, seperti kosong dan tidak bermakna. Rupa-rupanya senyumanku hanya seperti kotak kosong ringan dan tidak berisi. Tapi, masih ada sebutir mutiara bersinar di hati ini, yang kemilaunya serasa menyuluhi segenap sendiku untuk terus melakukan amanah dan tanggungjawab Tuhan. Kemilaunya yang menyuluhi segala bidang yang kuceburi termasuklah sastera Melayu yang kusayangi.

Ibtisam masih tersenyum

Ibtisam masih lagi tersenyum dalam hatiku. Seperti manisnya senyuman Ibtisam dalam cerpenku yang tersiar dalam Berita Minggu itu. Alhamdulillah, itu hadiah Syawal untukku. Untuk sepanjang minggu yang hebat. Aku merakamkan apresiasi di sini buat Editor Sastera BHSB yang sudi menyiarkan karyaku itu. Tiada apa yang lebih menggembirakanku sebagai seorang penulis, melainkan melihat karyaku dibaca, rukyahku diteliti, dan motifku sampai ke hati pembacaku.

Seperti sebutir mutiara yang menyuluhi segenap sendiku, hatiku terasa puas, mindaku terasa hidup apabila telah menyempurnakan satu tanggungjawab, meski kutahu, perjuanganku tidak akan ada intihanya. Meski kutahu, ia hanya sebagai motivasi sementara, sebagai pembakar semangatku. Meski kutahu, ia hanya secebis daripada perjuangan orang-orang terdahulu. Dan kutahu, aku memerlukannya, meski hanya seketika, sejeda. Biarkanlah ia hadir. Supaya inspirasi dan ideaku akan menjadi seperti sungai yang mengalir, yang terus menyuburkan dan membangunkan.

Mentari yang mempesona

Hujan yang turun petang khamis itu seperti manik-manik emas bergentayangan dan mentari samar yang menyinari seperti mutiara yang berkemilau. Titis-titis hujan yang barangkali bersilih dengan rahmat dan wehdah terasa damai menyentuh tubuhku. Persekitaran yang bingar seperti tenggelam di dalam vakum ghairah dan perbincanganku.

Meski bertahun-tahun aku mengenalinya via emel, sering berutusan mesej elektronik lewat telefon bimbit, tetapi aku tidak pernah bersua muka dan mendengar suaranya. Dan hatiku terus-terusan mengiyakan, dialah salah seorang inspirasiku dalam penulisan. Dia seperti pembimbing dan motivator. Jika tidak kerana takdir Rabbul Jalil yang menemukanku dengan Sesegar Nailofar itu, tentulah penulisan dan sastera ini akan jauh daripadaku, seperti minyak dengan air, dan tentulah aku akan terus menggulati karya-karya makanan ringan itu.

Photobucket - Video and Image Hosting

Itulah pertama kali, pekan Gemas menjadi saksi pertemuan dan diskusi pertama kami. Sehingga benar-benar tidak kusedari, lebih sejam telah berlalu. Ada gundah, ada gelisah, ada azam, ada semangat dan ada kasih dalam pertemuan itu.

Kepulanganku petang itu, bertemankan mentari yang ghurub, ada jalur-jalur cahaya yang indah, seperti keindahan pertemuan kami.

Oh Tuhan, kini ada mentari yang hidup dalam hatiku, mentari yang tidak akan ghurub, mentari yang akan terus bersinar, sepertinya, yang tekal bersinar dan mempesonakan.

AKO : Selamat bertemu dengan minggu-minggu kalian yang hebat! :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.