Rona-rona Rinduku

Rasanya sudah lama tidak mencatat. Namun aku yakin, sepanjang tempoh itu, ruang AKO ini masih tetap berpengunjung. Sepertimana tulisan-tulisan di sini. Tulisan yang terhasil dari hati, hidup dan memesrakan. Sepertimana jalan perjuanganku yang getir dan sering menggelisahkan.

Sudah berbulan juga aku menabur bakti di bumi Gemencheh. Mendidik semulia-mulia manusia, kerana tidak ada manusia yang lebih mulia daripada para penghafaz al-Quran, mukjizat terbesar Rasulullah SAW. Sepanjang tempoh itu, diri terus dibelenggu tanggungjawab dan amanah yang timpa menimpa. Menekuni bahasa Arab, menyoroti ilmu Tafsir dan Akidah, menelusuri ilmu Syariah Islamiah, justeru aku memilih untuk berhibernasi. Barangkali salah satu objektifnya ingin beruzlah dari terus tergencat dalam keghairahan duniawi.

Masih ada cinta

Meski dicumbu kesibukan, aku tetap terus-terusan mengikuti perkembangan dunia sastera, tanpa walau seulas hasrat untuk meninggalkan penulisan. Sebenarnya, sering melawan gejolak dan dura dalam dada.

Gejolak keinginan dan gejolak hasrat untuk menukangi karya-karya baru. Dura melihat kebejatan sahsiah anak bangsa, dura dengan nasib sastera Melayu yang terus-terusan dipinggirkan, dianak-tirikan, diperbodohkan oleh golongan jahil kerana kerusi pangkat, justeru terhakislah estetika bangsa yang sekian lama dipertahankan.

Aku akui, dalam hatiku masih ada cinta. Masih ada ghairah dan rindu. Seperti berlalunya Ramadan dengan penuh cinta, dan hadirnya Syawal dengan buak rindu.

Photobucket - Video and Image Hosting

Syawal yang terakhir

Kerinduan pada Ramadan begitu kurasai pada Syawal kali ini. Terutama kala terkenangkan berpuasa di bumi anbiya. Menggamit-gamit sukmaku dan mendorongku ke dalam kenangan lalu. Sungguh terasa syiarnya Ramadan di bumi barakah itu.

Dan sesungguhnya aku tidak tahu kenapa kurasakan ini adalah Syawal yang terakhir buatku. Barangkali bunyinya seperti aku ini berpenyakit dan akan mati sebelum Syawal akan datang. Tapi begitulah yang kurasa. Ini Syawal yang terakhir. Barangkali juga dalam senyum-senyum hatiku berseloka, ini barangkali Syawal terakhir aku seorang diri, barangkali Syawal akan datang akan berpasanganlah pula. Barangkali juga itu bukan sekadar seloka. Bukan sekadar kecindan biasa. Barangkalilah juga.

Hujan yang turun sepanjang Syawal, titis-titisnya seperti manik-manik kristal yang mempesona, timpa ke tubuh, tapi seperti lembut kapas yang menidurkan pula. Oh Tuhan, nikmat kemenangankah yang Kau berikan kepadaku?

Detik-detik yang hebat

Aku tidak lupa untuk ziarah-menziarahi sempena Syawal. Kurasakan, Syawal tahun inilah segala sendi-sendiku berjalan laju, aktif dan tidak gontai untuk ke hulu ke hilir menziarahi.

Hati lebih senang dengan senyuman Syawal daripada saudara mara dan handai taulan, tapi letih dengan hiburan-hiburan yang tidak pernah putus dan semakin rancak di kaca televisyen. Aku letih sekali.

Aku masih lagi berziarah dan mahu bercerita tentang detik-detik yang hebat. Detik-detik yang hebat dalam rumah yang didiami lima jiwa yang besar itu. Jiwa mereka besar kerana bagiku mereka berbumbungkan perjuangan dan bertiangkan tauhid. Jiwa mereka besar kerana ada tujuan mulia dalam perniagaan dan jariah akhirat sekali ditempa. Semangatku berpencak dan jiwaku berentak kala mendengar butir-butir bicara daripada wanita berkaca mata itu, dengan suami di sisi yang sentiasa memahami. Perlu aku datang dan mendengar semua itu. Perlu aku datang dan merasai detik-detik yang hebat itu.

Seperti kini, detik-detik yang hebat kurasai kala membaca karya Abdullah Hussain yang kugapai di Ujana Ilmu dengan penuh syahdu - Dan Malam Apabila Ia Berlalu.

Dan malam apabila ia berlalu, aku terus di sini. Asyik dengan keindahan rona-rona rinduku.

AKO : Eid Mubarak, maaf zahir dan batin. :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.