Archive for November 2006

Masih di sini

Aku masih mahu menulis. Masih mahu menulis tentang rona-rona hidupku yang semakin hari kurasakan semakin indah, cantik dan berseri. Laksana seorang rupawan datang kepadaku dengan kemulusan cinta dan budi pekertinya. Hidupku begitu, meskipun masalah tidak putus datang timpa menimpa, meskipun masalah itu vitaliti dalam hidup seorang manusia. Aku tetap merasakan hidupku indah, hidupku cantik, hidupku berseri kerana aku sentiasa berazam menyemai benih-benih akhiratku dalam bustan penghidupan ini, selagi jantungku terus berdetak.

Aku masih hidup, masih mahu menulis. Aku hidup kerana akhiratku. Aku hidup kerana Tuhanku. Barangkali dalam hidup manusia di sekelilingku yang sentiasa gelisah, tidak puas, tidak cukup, dura dengan dunianya, gentar kehilangan, takut mati, barangkali mereka tidak sedar atau tidak mampu memberi peluang kepada hati, jiwa, akal mereka untuk mencari jeda, memikir tentang keindahan, kecantikan dan keserian hidup itu.

Ah, alangkah indahnya hidupku, moga lebih indahlah akhiratku. Amin.

Rusuh di Bangi

Guruh yang bergementam dan kilat yang memancar seperti dua rakan akrab yang sentiasa mengiringi langkahku di Bangi. Hujan yang bertemali pula seperti rafik setia yang mendinginkan jiwa ragaku.

Barangkali perumpamaan ini adalah untuk menenangkan hatiku yang sedang diipuk letai mendepani kertas-kertas kerja, pembentangan dan segala macam bentuk pembelajaran di Institut Perguruan Islam ini. Pembelajaran Kursus Dalam Cuti [KDC] ini seperti larian pecut dan aku umpama seorang atlet yang sedang mengejar garisan penamat. Nun, masih jauh dan aku perlu segera.

Jiwaku rusuh, tetapi kerusuhan itu adakalanya penting, kerana ia akan menggerakkan hati, menggilap upaya fikirku.

Menjadi hujan

Aku tertarik dengan kata-kata pensyarahku - Ustaz Ismail Che Ku - kita bukan nak berperasangka sesama manusia, tetapi perlu ada kasad untuk tidak mudah mempercayai, tidak mudah lembut hati - sumbang mahram, korupsi, makan kawan, dsb - kerana adakalanya kepercayaan itu akan memusnahkan, memakan dirimu.

Oh Tuhan
Jadikanku seperti hujan
yang setia mendinginkan
yang setia menyuburkan
tiada sengketa
tiadalah nestapa.


AKO : Ingin sentiasa hidup dalam keindahan... :)

Leave a comment

Yang seperti mereka...

Photobucket - Video and Image Hosting

Anugerah Mat Rempit Terbaik 2006

Jalan inikah yang kau pilih?

AKO : Geram... :)

Leave a comment

Senyuman Syawal

Aku tidak ingat, tapi setahuku memang setiap kali syawal senyuman tidak akan lekang daripada mulutku. Senyuman ikhlas yang barangkali seperti mekarnya sekuntum mawar dan indahnya mentari ghurub. Bukanlah senyumanku itu kerana gembira dengan pemergian Ramadan, tetapi kerana rianya dengan kemenangan usai sebulan berpuasa dan terasa manisnya ukhuwah.

Waktu Syawal inilah sebenarnya aku lebih mengetahui siapa lawan dan siapa kawan. Siapa musuh dalam selimut dan siapa enau dalam belukar. Aku lebih kenal keikhlasan dan aku lebih kenal kejujuran. Hatiku timbul dan berpasak falsafah - inilah rupa manusia. Manusia yang asal kejadiannya mulia dan sempurna, sehingga nafsu dan syaitan membentuknya dengan pelbagai rupa.

Aku lebih faham, Syawal yang menggamit, seperti kosong dan tidak bermakna. Rupa-rupanya senyumanku hanya seperti kotak kosong ringan dan tidak berisi. Tapi, masih ada sebutir mutiara bersinar di hati ini, yang kemilaunya serasa menyuluhi segenap sendiku untuk terus melakukan amanah dan tanggungjawab Tuhan. Kemilaunya yang menyuluhi segala bidang yang kuceburi termasuklah sastera Melayu yang kusayangi.

Ibtisam masih tersenyum

Ibtisam masih lagi tersenyum dalam hatiku. Seperti manisnya senyuman Ibtisam dalam cerpenku yang tersiar dalam Berita Minggu itu. Alhamdulillah, itu hadiah Syawal untukku. Untuk sepanjang minggu yang hebat. Aku merakamkan apresiasi di sini buat Editor Sastera BHSB yang sudi menyiarkan karyaku itu. Tiada apa yang lebih menggembirakanku sebagai seorang penulis, melainkan melihat karyaku dibaca, rukyahku diteliti, dan motifku sampai ke hati pembacaku.

Seperti sebutir mutiara yang menyuluhi segenap sendiku, hatiku terasa puas, mindaku terasa hidup apabila telah menyempurnakan satu tanggungjawab, meski kutahu, perjuanganku tidak akan ada intihanya. Meski kutahu, ia hanya sebagai motivasi sementara, sebagai pembakar semangatku. Meski kutahu, ia hanya secebis daripada perjuangan orang-orang terdahulu. Dan kutahu, aku memerlukannya, meski hanya seketika, sejeda. Biarkanlah ia hadir. Supaya inspirasi dan ideaku akan menjadi seperti sungai yang mengalir, yang terus menyuburkan dan membangunkan.

Mentari yang mempesona

Hujan yang turun petang khamis itu seperti manik-manik emas bergentayangan dan mentari samar yang menyinari seperti mutiara yang berkemilau. Titis-titis hujan yang barangkali bersilih dengan rahmat dan wehdah terasa damai menyentuh tubuhku. Persekitaran yang bingar seperti tenggelam di dalam vakum ghairah dan perbincanganku.

Meski bertahun-tahun aku mengenalinya via emel, sering berutusan mesej elektronik lewat telefon bimbit, tetapi aku tidak pernah bersua muka dan mendengar suaranya. Dan hatiku terus-terusan mengiyakan, dialah salah seorang inspirasiku dalam penulisan. Dia seperti pembimbing dan motivator. Jika tidak kerana takdir Rabbul Jalil yang menemukanku dengan Sesegar Nailofar itu, tentulah penulisan dan sastera ini akan jauh daripadaku, seperti minyak dengan air, dan tentulah aku akan terus menggulati karya-karya makanan ringan itu.

Photobucket - Video and Image Hosting

Itulah pertama kali, pekan Gemas menjadi saksi pertemuan dan diskusi pertama kami. Sehingga benar-benar tidak kusedari, lebih sejam telah berlalu. Ada gundah, ada gelisah, ada azam, ada semangat dan ada kasih dalam pertemuan itu.

Kepulanganku petang itu, bertemankan mentari yang ghurub, ada jalur-jalur cahaya yang indah, seperti keindahan pertemuan kami.

Oh Tuhan, kini ada mentari yang hidup dalam hatiku, mentari yang tidak akan ghurub, mentari yang akan terus bersinar, sepertinya, yang tekal bersinar dan mempesonakan.

AKO : Selamat bertemu dengan minggu-minggu kalian yang hebat! :)

Leave a comment

Rona-rona Rinduku

Rasanya sudah lama tidak mencatat. Namun aku yakin, sepanjang tempoh itu, ruang AKO ini masih tetap berpengunjung. Sepertimana tulisan-tulisan di sini. Tulisan yang terhasil dari hati, hidup dan memesrakan. Sepertimana jalan perjuanganku yang getir dan sering menggelisahkan.

Sudah berbulan juga aku menabur bakti di bumi Gemencheh. Mendidik semulia-mulia manusia, kerana tidak ada manusia yang lebih mulia daripada para penghafaz al-Quran, mukjizat terbesar Rasulullah SAW. Sepanjang tempoh itu, diri terus dibelenggu tanggungjawab dan amanah yang timpa menimpa. Menekuni bahasa Arab, menyoroti ilmu Tafsir dan Akidah, menelusuri ilmu Syariah Islamiah, justeru aku memilih untuk berhibernasi. Barangkali salah satu objektifnya ingin beruzlah dari terus tergencat dalam keghairahan duniawi.

Masih ada cinta

Meski dicumbu kesibukan, aku tetap terus-terusan mengikuti perkembangan dunia sastera, tanpa walau seulas hasrat untuk meninggalkan penulisan. Sebenarnya, sering melawan gejolak dan dura dalam dada.

Gejolak keinginan dan gejolak hasrat untuk menukangi karya-karya baru. Dura melihat kebejatan sahsiah anak bangsa, dura dengan nasib sastera Melayu yang terus-terusan dipinggirkan, dianak-tirikan, diperbodohkan oleh golongan jahil kerana kerusi pangkat, justeru terhakislah estetika bangsa yang sekian lama dipertahankan.

Aku akui, dalam hatiku masih ada cinta. Masih ada ghairah dan rindu. Seperti berlalunya Ramadan dengan penuh cinta, dan hadirnya Syawal dengan buak rindu.

Photobucket - Video and Image Hosting

Syawal yang terakhir

Kerinduan pada Ramadan begitu kurasai pada Syawal kali ini. Terutama kala terkenangkan berpuasa di bumi anbiya. Menggamit-gamit sukmaku dan mendorongku ke dalam kenangan lalu. Sungguh terasa syiarnya Ramadan di bumi barakah itu.

Dan sesungguhnya aku tidak tahu kenapa kurasakan ini adalah Syawal yang terakhir buatku. Barangkali bunyinya seperti aku ini berpenyakit dan akan mati sebelum Syawal akan datang. Tapi begitulah yang kurasa. Ini Syawal yang terakhir. Barangkali juga dalam senyum-senyum hatiku berseloka, ini barangkali Syawal terakhir aku seorang diri, barangkali Syawal akan datang akan berpasanganlah pula. Barangkali juga itu bukan sekadar seloka. Bukan sekadar kecindan biasa. Barangkalilah juga.

Hujan yang turun sepanjang Syawal, titis-titisnya seperti manik-manik kristal yang mempesona, timpa ke tubuh, tapi seperti lembut kapas yang menidurkan pula. Oh Tuhan, nikmat kemenangankah yang Kau berikan kepadaku?

Detik-detik yang hebat

Aku tidak lupa untuk ziarah-menziarahi sempena Syawal. Kurasakan, Syawal tahun inilah segala sendi-sendiku berjalan laju, aktif dan tidak gontai untuk ke hulu ke hilir menziarahi.

Hati lebih senang dengan senyuman Syawal daripada saudara mara dan handai taulan, tapi letih dengan hiburan-hiburan yang tidak pernah putus dan semakin rancak di kaca televisyen. Aku letih sekali.

Aku masih lagi berziarah dan mahu bercerita tentang detik-detik yang hebat. Detik-detik yang hebat dalam rumah yang didiami lima jiwa yang besar itu. Jiwa mereka besar kerana bagiku mereka berbumbungkan perjuangan dan bertiangkan tauhid. Jiwa mereka besar kerana ada tujuan mulia dalam perniagaan dan jariah akhirat sekali ditempa. Semangatku berpencak dan jiwaku berentak kala mendengar butir-butir bicara daripada wanita berkaca mata itu, dengan suami di sisi yang sentiasa memahami. Perlu aku datang dan mendengar semua itu. Perlu aku datang dan merasai detik-detik yang hebat itu.

Seperti kini, detik-detik yang hebat kurasai kala membaca karya Abdullah Hussain yang kugapai di Ujana Ilmu dengan penuh syahdu - Dan Malam Apabila Ia Berlalu.

Dan malam apabila ia berlalu, aku terus di sini. Asyik dengan keindahan rona-rona rinduku.

AKO : Eid Mubarak, maaf zahir dan batin. :)

Leave a comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.