Istiqamah menyempurnakan "binaan"

"Alhamdulillah, kita sudah sampai sepuluh yang terakhir ustaz." Pakcik Muhsin tersenyum di sebelah.

"Alhamdulillah pakcik. Ini saat untuk kita mempercepatkan langkah menuju ke garisan penamat." Saya membalas senyumannya.

"Kita mesti jaga kualiti kan ustaz?" Kata pakcik Muhsin dengan respons mata ingin tahu.

"Benar pakcik, bukan saja jaga kualiti, tapi perlu juga berkuantiti. Saat akhir ramadhan ini pecutan perlu berganda dan proses didikan terhadap nafsu mesti disempurnakan dengan baik."

Pakcik Muhsin angguk.

"Macam seseorang yang buat bangunan, maka fasa terakhirnya adalah seperti mengecat, mengenalpasti segala kekurangan dan kelemahan setelah usaha demi usaha yang telah dilakukan, agar tiada masalah pada bangunan itu di kemudian hari, tahsiniyyat, untuk menyempurnakan binaan tadi. Dan binaan itu adalah seperti nafsu di dalam diri kita." Sambung saya.

"Bila ustaz kata kekurangan dan kelemahan tu, rasanya banyak kekurangan puasa saya ustaz. Dahlah Quran tak sempat khatam, baru juzuk 10, baca merangkak-rangkak." Pakcik Muhsin tertunduk.

"Tak apa pakcik. Perlahan-lahanlah membaca, orang macam pakcik dapat dua pahala, satu pahala membaca, yang kedua pahala mujahadah atas usaha membaca itu. Bayangkan pula pahalanya bila dilakukan di bulan Ramadhan?" Saya tersenyum.

Pakcik Muhsin mengangguk, ada semacam motivasi untuk memandang saya.

"Yang penting kita jangan jadi 'ingkar dalam taat', maksudnya melukakan puasa kita masing-masing, dengan membazir, mengumpat, dan perbuatan-perbuatan yang tidak bermanfaat."

"Betul ustaz, saya juga kadang-kadang beli ikut nafsu, sehingga makanan membazir, maklumlah hujung-hujung Ramadhan ni, makan pun dah sedikit. Kadang-kadang sepinggan dah kenyang. Balik Tarawih pula tak sempat nak makan moreh."

"Dalam Quran Allah sebut melalui surah al-Israk, ayat 27, orang membazir ini saudara syaitan. Dia puasa, tapi beli ikut nafsu dan masa berbuka membazir. Itulah tandanya 'ingkar dalam taat'."

Saya menyambung.

"Cuba pakcik lihat rukun Islam, semuanya berkaitan dengan ukhuwah dan kesatuan. Syahadah, umat Islam terpelihara nyawa dan haknya sebab Islam, solat jemaah dituntut untuk saling kenal-mengenal dan berkasih sayang, zakat untuk memberi hak kepada golongan memerlukan, haji berihram menunjukkan hakikat persamaan seseorang itu di sisi Allah tak kira taraf dan siapa, begitu juga puasa, untuk kita sama-sama merasai kesusahan saudara-saudara kita yang lebih memerlukan. Membentuk sikap pemurah dan rendah hati. Justeru, kita perlu lekas-lekas kembali menampal segala lompong dan lemah dalam binaan kita tadi."

Pakcik Muhsin menghela nafas. "Insya-Allah ustaz, kita pun dalam tempoh Lailatul Qadar, ustaz rasa bila?"

Saya tersenyum. "Allah merahsiakan malam Lailatul Qadar dalam surah al-Qadr, cuma Allah beritahu kita tentang kelebihan Lailatul Qadar sama seperti seribu bulan. Allah tidak menentukan bila dan bagaimana secara spesifik, termasuklah tarikh kematian, supaya kita sentiasa bermujahadah dan istiqamah beramal, supaya kita tidak main-main, itu lambang bahawa dunia itu hanya alat untuk Akhirat yang menjadi matlamat."

Pakcik Muhsin angguk. "Terima kasih ustaz. Faham benar pakcik, Allah mahu kita masuk syurga dengan bersikap konsisten dalam beramal. Betapa luasnya kasih sayang Allah kepada kita. Itulah maksud iman kan ustaz? Dengar dan taat, tanpa banyak soal."

Saya angguk dan menghadiahkan senyum.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to Istiqamah menyempurnakan "binaan"

'aishah jauhara berkata...

Assalamu'alaikum warahmatullah.

Subhanallah. Tersentuh bilamana seorang pakcik hatinya sungguh lembut menerima tuntutan dan ajaran dalam Islam, serta fadhilat di bulan yang mulia ini.

Hati dan diri kami generasi muda ini yang pada dasarnya mudah dilentur, bimbang2 masih lagi tidak menyedari kekurangan dan maksiat yang telah dilakukan. Na'uzhubillah.

"Allahumma innaka 'afuwun karimun tuhibbul 'afwa fa'fu 'anna."

Selamat meneruskan ibadah di bulan Ramadhan buat ustaz dan sekeluarga, dan moga bertemu dengan lailatul Qadr, insyaAllah.

Wasalam.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.