Inspirasi terhadap sebuah keyakinan

Cakerawala yang luas, dan bumi hanya satu titik dari keluasan itu.

Jika kita berada dalam pesawat untuk bermusafir sejauh ribuan kilometer dan duduk berjam-jam lamanya sudah terasa penat, inikanlah pula jika memandu kereta, berjalan kaki apatah lagi!

Betapa luasnya cakerawala yang terdiri dari gugusan bintang-bintang yang membentuk sistem itu.

Sistem itu jugalah yang menyusun kehidupan kita melalui kejadian siang dan malam, pedoman arah di laut, menentukan waktu harian dan ibadah, serta justifikasi untuk iklim dan musim, malah pelbagai lagi fungsi yang memberi kesan kelangsungan kehidupan manusia.

Bintang-bintang bergemerlapan


Dari cakerawala itulah terdapat gugusan bintang-bintang yang sehingga hari ini para saintis masih belum mampu menentukan dengan tepat jumlah gugusan bintang di galaksi kita, dan kajian itu akan terus berjalan dari masa ke semasa.

Walau di mana kita berada, kita masih melihat bintang yang sama. Selalu kita menatap bulan yang serupa. Keindahan ini mengasyikkan, sehingga pelbagai analogi dan falsafah yang dicipta oleh para karyawan.

Malah, bintang pernah menjadi sembahan manusia suatu ketika dahulu (An-Najm : 49).

Bumi yang terbentang

Perhatikan bumi yang luas terbentang, setia berputar pada paksinya tanpa henti, dan kerana itulah kita masih mampu mengecapi nikmat kehidupan. Melalui putaran bumi pada orbitnya dan mengelilingi matahari, berlakulah siang dan malam silih berganti dan sekiranya bumi tidak berputar dan keadaan kekal menjadi siang, segala-galanya akan mula mendidih dan menjadi bara api yang sangat panas. Kita lenyap kerana bumi akan terbakar. Begitu juga sebaliknya jika tanpa putaran bumi dan malam berterusan, bumi akan sejuk dan terus membeku.

"Katakan pula, bagaimanakah pendapat kamu sekiranya Allah menjadikan siang terus menerus sampai hari kiamat? Siapakah selain Allah yang akan mendatangkan malam kepadamu yang kamu dapat beristirehat padanya? Maka apakah kamu tidak memerhatikannya? Dan kerana rahmat-Nya, Dia jadikan untuk kamu malam dan siang supaya kamu beristirehat pada malam itu dan supaya kamu mencari sebahagian dari kurniaan-Nya (pada siang hari) dan agar kamu bersyukur kepada-Nya." (Al-Qasas : 72-73)

Ya, kita berpijak pada bumi yang berukuran lilit 40,003 kilometer dan beratnya beribu-ribu juta tan!

Haiwanat yang pelbagai spesis dan rupa

Allah telah menciptakan haiwan dalam pelbagai bentuk dan rupa. Sehingga kita lupa jenis semut yang masuk ke dalam simpanan gula di dapur kerana terlalu banyak spesis dan bentuknya. Tidak hanya itu, apabila melawat zoo, selalu sahaja kita melihat pelbagai spesis haiwan yang tidak pernah kita lihat atau temui sebelumnya.

"Dan Allah telah menciptakan semua jenis haiwan dari air, maka sebahagian dari haiwan itu ada yang berjalan atas perutnya dan sebahagian berjalan dua kaki, sedang sebahagian (yang lain) berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu." (An-Nur : 40)

Betapa uniknya ciptaan Allah pada flora dan fauna yang terdapat di muka bumi ini.

Sahabat-sahabat sekalian.

Betapa hebatnya kejadian cakerawala yang luas bermanfaat, bintang-bintang yang indah bergemerlapan, bumi yang subur luas terbentang, dan haiwanat yang unik.

Namun, Tuhan mengungkapkan, "Sesungguhnya telah Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian." (At-Tiin : 4)

Meski ada perkara yang kita tidak suka pada bentuk dan rupa fizikal kita, ingatlah bahawa ia adalah ciptaan yang terbaik dari Yang Maha Mengetahui apa yang terbaik buat diri kita.

Kejadian kita adalah kejadian yang terbaik dari segala ciptaan-Nya. Jika kita kagum melihat kehebatan kejadian cakerawala, bumi dan haiwan, betapa kejadian kita hakikatnya lebih mengagumkan!

Inilah inspirasi keyakinan buat hati kita dalam menongkah kehidupan.

Ya, kita adalah sebaik-sebaik kejadian, pada diri bertatah akal dan iman.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.