Archive for September 2012

Kerana kita seorang manusia...

Cara untuk menguatkan hati ialah dengan memohon maaf, dan cara untuk mudah memohon maaf kepada orang lain ialah dengan mengaku kesalahan dan kesilapan. Cara untuk mudah mengaku kesalahan dan kesilapan ialah dengan mengingati bahawa kita hanya hamba-Nya yang pasti melakukan kesilapan. Orang yang mudah memohon maaf maka mudah pula untuk dia memaafkan orang lain.

Terlalu banyak sebab untuk kita memohon maaf daripada orang lain sepertimana terlalu banyak sebab untuk kita bersyukur kepada Allah s.w.t atas nikmat yang tidak terhitung. Kita mudah memaafkan orang lain sebagaimana kita mengharapkan Allah s.w.t mudah pula mengampunkan dosa-dosa kita.

Orang yang mudah memohon maaf dan memberi kemaafan itu hatinya lapang, lembut dan sentiasa tenang. Dia pemurah dengan senyuman, sayangi orang lain dan sabarnya ampuh.

Dalam hal memohon maaf dan memaafkan ini Allah s.w.t mengangkat darjat orang yang pemaaf kerana sifat pemaaf hanya dimiliki oleh orang yang mendapat kemuliaan di sisi Allah.

Allah S.w.t berfirman dalam hadis Qudsi riwayat Abu Hurairah r.a, "Nabi Musa telah bertanya kepada Allah s.w.t : 'Ya Rabbi! Siapakah di antara hamba-Mu yang lebih mulia menurut pandangan-Mu?'

'Allah s.w.t berfirman, "Ialah orang yang apabila berkuasa (menguasai musuhnya), dapat segera memaafkan.
"

Harga Sebuah Kemaafan

Tidak ternilai harga sebuah kemaafan itu. Kita selalu lupa bahawa setiap orang akan pergi meninggalkan kita. Setiap orang yang mengajar kita makna sebuah nilai hidup pasti akan pergi dari dunia ini.

Hakikatnya orang yang melukai kita sedang menambah nilai dalam hidup ini, walaupun nilai itu berupa nilai yang pahit. Ia tetap merencah kehidupan kita menjadi lebih bermakna dan berwarna-warni. Lantas, orang yang benar-benar beriman kepada Allah sentiasa melihat 'kebaikan' pada setiap ketetapan hidup. Jika ditimpa musibah dia bersabar, jika mendapat nikmat dia bersyukur.

"Demi Allah yang jiwaku ditangannya! Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang Mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi Mukmin. Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya, dan jika ia ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya."(Riwayat Muslim)

Jika fikir tentang sebuah kematian tidak mampu melembutkan hati kita untuk memohon dan memaafkan orang lain, maka apakah pula harga yang perlu kita bayar untuk bertemu dan mengharapkan keampunan Allah kelak, jika amalan selama beratus tahun pun tidak mampu membayar harga sebuah mata yang melihat?

Bayaran daripada sebuah kemaafan bukanlah sebuah senyuman atau ucapan terima kasih, tetapi adalah redha dan syurga-Nya di Akhirat nanti.

Manusia yang manusia

Dalam usaha kita memperbaiki diri, cuba menambah nilai hidup setiap hari, kita sering berbicara tentang tujuan hidup, objektif besar yang perlu dicapai, proses untuk berjaya yang sentiasa dihalusi, memperkasa usaha untuk berjaya, dan dalam setiap ikhtiar itu kita sering bergaul dengan seorang yang bernama manusia.

Manusia yang sering lupa, lalai, leka, silap, tergelincir, jatuh, luka, perit, sakit dan segala macam peristiwa yang sama-sama kita sendiri alami menjadi bukti bahawa kita dan dia hanyalah seorang manusia biasa yang tidak terlepas dari kekhilafan.

Kita mengabaikan aspek ini, sehingga kita mengharapkan dia sempurna, dan lebih selesa berbicara tentang tujuan, kerja, produk, proses, aktiviti, lalu lupa bertanya khabarnya, sakit letihnya, dan akhirnya kita lupa dia juga seorang manusia yang ada keperluan fisiologi dan psikologi yang perlu dipenuhi. Kita lupa bahawa kita semua serupa, melainkan mereka yang bertakwa mendapat tempat terbaik di sisi-Nya.

Ya, lupa kita juga adalah kerana kita seorang manusia...

Posted in | Leave a comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.