Archive for Februari 2012

Tanda Kalbu yang Penuh Rindu

Setelah Rasulullah s.a.w membuktikan cinta baginda s.a.w kepada kita, apakah pula bukti cinta kita kepada baginda s.a.w?

Apakah dengan hanya sambutan besar-besaran dibuat apabila tibanya Maulidurrasul?

Dan selepas berakhirnya sambutan itu atau bulan kelahiran baginda s.a.w maka suasana memperingati baginda sudah mula suram dan ingatan terhadap baginda akan mula surut, maka kehadiran ke majlis-majlis ilmu semakin susut, selawat dan salam diganti dengan lagu-lagu lagha, tingkah sudah kembali menyalahi sunnah, mulut dan lidah kembali menyumpah seranah, hati lantas mati, perintah dan hukum sudah tidak dipeduli lagi.

Kita tanya kembali, apakah bukti cinta kita kepada baginda s.a.w?

Seseorang yang hatinya penuh cinta dan rindu pasti mengutamakan kekasihnya dari yang lain dalam segenap tindak dan fikirnya. Seseorang yang menyintai baginda s.a.w menjadikan mehnah dan dugaan yang menimpanya sebagai jalan untuk mentaati Allah s.w.t. Dia menyintai apa yang dicintai baginda, dan membenci apa yang tidak disukai baginda s.a.w.

Bibir dan lidahnya sentiasa mengungkapkan ingatan terhadap kekasih melalui lafaz selawat. Dia akan berusaha melafazkannya setiap masa, saat susah mahu pun senang. Kekasih yang bernama Muhammad s.a.w sentiasa hidup dalam hatinya, mengesankan pada hati, lidah dan tingkah.

Rasa bersalah

Selalu merasakan bahawa diri kita ini bersalah, banyak dosa dan khilaf dengan Allah. Lantas akan mengingatkan kita kepada sunnah Rasulullah yang belum cukup kita amalkan dalam kehidupan sehari-hari. Rasa bersalah dan berdosa ini penting supaya hati kita dipenuhi dengan rasa ingin kembali (rajak) kepada-Nya, bertaubat dan memohon pengampunan dari-Nya.

Diri yang selalu rasa bersalah ini akan terus berusaha memperbaiki dirinya dari semasa ke semasa, menemui ketenangan dalam usahanya meraih rahmat dan kasih sayang Allah. Rasa bersalah ini akan membuatkan kita terus tegar menyelak lembar-lembar seerah baginda s.a.w supaya setiap apa yang baginda lakukan akan sentiasa hidup dalam hati, lisan dan perbuatan.

Diri yang bersalah ini akan sentiasa berasa rendah hati dan tawaduk, sentiasa memandang orang lain lebih mulia daripadanya, tidak memandang buruk orang yang melakukan dosa dan tidak menafikan hak orang lain untuk bertaubat. Orang yang rasa bersalah ini akan sentiasa memaafkan, hatinya lapang dan bertasamuh.

Rasa bersalah ini perlu disertai dengan proses taubat, zikir dan fikir akan kebesaran-Nya, supaya rasa ini tidak pula membelenggu hati sehingga menyebabkan kemurungan dan menyendiri.

Buktikan cinta dengan rasa bersalah, kerana rasa inilah rasa 'ubudiyyah, terbit dari rasa kita sebagai seorang hamba, lantas kita akan memperkasa ibadah, ilmu dan amal.

Membangkang nafsu

Lihatlah di segenap kehidupan kita, muhasabahlah segala amal perbuatan yang berorientasikan nafsu. Bezakan di antara keinginan dan keperluan. Bezakan juga antara keperluan dan tujuan.

Cara untuk membangkang nafsu ini ialah dengan menaikkan kecemburuan dalam hati dalam hal-hal Akhirat. Berlumba-lumba melakukan sedekah, menidakkan keinginan untuk bermewah-mewah.

Besarkan jiwa dengan ibadah, mohon bantuan daripada orang-orang terakrab, supaya boleh pula kita diingat dan dibetulkan.

Kenangkan pula kekasih kita Rasulullah s.a.w, yang tidak pernah cukup makan dan minum, ikat perut dengan batu menahan lapar, maka sederhana yang menjadi pilihan kita, atas dasar cinta kepadanya, habibuna Rasulullah s.a.w, kekasih hati.

Makanlah apabila lapar, kerana makanan yang dimakan ketika lapar akan sentiasa lazat dan sedap.

Bangkanglah nafsu, maka hati kita akan terpandu.

Cinta baginda sepanjang hayat. Cinta baginda, tiada bertempoh, tiada bermusim, tiada berwaktu.

Dalami seerah, amalkan sunnah dan tadabburlah wahyu, kerana itulah tanda kalbu yang penuh rindu.

Posted in | 4 Comments

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.