Yang Terindah


Tiada yang terindah dalam hidup ini jika kita benar-benar berada dalam kesyumulan Islam.

Keindahan yang membahagiakan itu tentulah apabila kita berada sepenuhnya dalam cara hidup Islam melalui semua sistem kehidupan, tanpa dipisah-pisah dan dijuzuk-juzukkan.

Begitulah antara cabaran terhebat menjadi seorang pendidik pada hari ini, yang bukan hanya perlu menyediakan modal-modal insan yang cemerlang akademik, malah sahsiah dan jati diri. Apatah, orientasi pendidikan sedia ada tidak pernah menyediakan mekanisme khusus untuk menilai sahsiah dan peribadi seseorang.

Justeru, seorang pendidik tidak boleh kekal jumud dengan sistem pendidikan yang sedia ada, malah keluar dari kepompong tersebut, memperuntuk masa, mencipta peluang, untuk kembali membetulkan persepsi anak-anak didiknya terhadap pembelajaran dan pengajian. Anak-anak didik perlu diperkemas matlamat (Akhirat) tanpa meninggalkan alat (dunia), lalu membentuk prinsip hidup yang jitu.

Betulkan yang biasa

Apabila seseorang itu sujud, dia tidak hanya perlu menjaga rukun-rukun sujudnya semata-mata, tetapi yang lebih penting adalah kesan sujud itu, rasa kehambaan dan rendah hati yang wujud apabila sujud itu dilakukan. Begitu juga dengan Takbiratul Ihram, bukan saja pergerakan dan lafaznya sahaja, tetapi yang lebih penting ialah rasa takut, tunduk dan patuh kepada Allah itu timbul dan terus menerus terbit dalam hati.

Apakah ilmu-ilmu agama yang diajar melalui jadual waktu yang diperuntukkan dalam kelas memadai untuk membentuk individu yang mengamalkan sepenuhnya ajaran Islam? Apatah mereka selalu dimomokkan dengan kecemerlangan akademik, A+, 4.00, Senarai Dekan, dan segala macam bentuk habuan akademik.

Apa yang mendukacitakan, ada sesetengah pendidik malah ibubapa yang terlalu melihat kepada kecemerlangan akademik, malah suatu kehinaan dan kerendahan kepada anak-anak didik yang tidak cemerlang akademik, sedangkan tiada ukuran yang dibuat pada sahsiah dan akhlak mereka.

Walaupun mungkin gred A+ diperoleh dalam subjek agama, tetapi ukuran peribadi dan akhlak tidak A+, lalu menjadi suatu cabaran yang besar dalam dunia pendidikan mutakhir ini. Proses pembelajaran hanya berlaku dalam bentuk ritual dan anak-anak didik tidak diajar tentang Islam sebagai satu sistem ekonomi dan sosial, sebagai satu sistem pemerintahan atau sebagai satu sistem pendidikan dan pengajaran atau sebagai satu cara hidup dan pemimpin kehidupan.


Lalu produk-produk modal insan yang terhasil adalah produk yang ilmunya pada kertas dan sijil, bukan pada hidup. Mereka memisahkan Islam dari tindak tanduk dan amal, meringan-ringankan hukum, memperindah nafsu dengan mengamalkan perkara-perkara syubhah malah keingkaran terhadap perintah Allah.

Keindahan yang membahagiakan

Firman Allah s.w.t :

"Demikianlah pula kami telah jadikan kamu umat yang adil (pertengahan) supaya kamu menjadi saksi terhadap manusia." (Al-Baqarah : 143)

Cabaran pendidik pada masa kini tentulah untuk melahirkan modal insan yang seimbang duniawi dan ukhrawi. Jika modal insan yang lahir adalah seorang profesional, maka profesional yang lahir biarlah profesional yang melihat pekerjaan dengan kaca mata Islam, segala tindak tanduk dan perilaku berpaksikan Akhirat. Begitu juga seorang ulama, maka yang lahir biarlah seorang ulama yang benar-benar takutkan Allah, berani mempertahankan Islam, tanpa apa-apa kepentingan duniawi tetapi tidak pula menolaknya.

Semua ini tidak akan terlaksana dengan sistem pendidikan yang sedia ada, tetapi akan terlaksana melalui tangan-tangan pendidik yang sedar dan faham, pendidik yang sanggup berkorban dan terkorban, pendidik yang tidak kenal erti jemu dan letih, pendidik yang sanggup menerima sumpah seranah dan caci maki.

Segala penderitaan dan kesusahan itulah keindahan. Keindahan yang membahagiakan di atas kebahagiaan dan kegembiraan orang lain.

Seperti pujangga Inggeris :

"When it is dark enough, you can see the stars."

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.