Sebuah ungkapan bernama "istiqamah"

Apa sahaja yang kita lakukan setiap hari, rupa-rupanya terangkum dalam satu ungkapan wasiat Nabi s.a.w bernama - istiqamah.

Istiqamah itu adalah teguh di atas jalan yang lurus, seperti kata Saidina Umar bahawa istiqamah itu adalah berdiri mematuhi suruhan dan menjauhi larangan Allah tanpa berubah-ubah.

Justeru amal perbuatan yang kita lakukan sehari-hari harus sentiasa teguh di atas jalan yang benar, supaya dinilai sebagai suatu ibadah. Niat yang baik harus sentiasa berada di atas jalan yang teguh tanpa berubah-ubah supaya menjadi sebaik-baik amalan di sisi-Nya. Pendek kata, tunjang kepada segala kebaikan dan kebenaran terletak pada sejauh mana istiqamahnya kita melakukannya.

Orang yang hatinya sentiasa teguh dan istiqamah, akan sentiasa berada dalam kawalan iman, dan nafsunya dirahmati oleh Allah. Dia sentiasa berwaspada dengan niat, lisan dan perbuatan yang dilakukan supaya sentiasa berada dalam ketaatan kepada Allah s.w.t semata-mata. Hati yang istiqamah ini adalah hati yang kuat, bermotivasi dan sentiasa berani mempertahankan kebenaran. Imam al-Qurtubi mengatakan bahawa hati yang istiqamah adalah hati yang sentiasa lurus dalam ketaatan kepada Allah, baik berupa keyakinan, perkataan, mahupun perbuatan.

'Istiqamah' kalimah azimat

Cuba ulang-ulang kalimah istiqamah setiap kali kita telah berniat untuk berubah dan melakukan kebaikan. Ulangkan istiqamah dalam hati dan lisan supaya ia menjadi doa dan pelindung kepada segala cabaran yang akan hadir untuk menguji ketulusan niat tadi.

Sebagai contoh kita telah menetapkan untuk bersedekah sebanyak 100 ringgit, tetapkan niat dan ulangkan istiqamah di atas niat tadi. Setelah tiba di masjid misalnya, maka kekalkan maksud istiqamah dalam hati dan fikir, seterusnya susuli melalui tindakan dengan cepat-cepat mengeluarkan RM100, kemudian memasukkannya ke dalam tabung masjid.

Begitu juga apabila kita telah meletakkan sasaran ke atas suatu usaha yang baik, contohnya menghabiskan satu bab bacaan pada suatu malam, maka ulang-ulang kalimah istiqamah di alam fikir, sehingga menamatkan pembacaan. Kalimah istiqamah berupaya menjadi terapi yang baik terutama tatkala kita berhenti sekejap dari membaca untuk ke tandas misalnya, kerana pada waktu itulah kita akan diuji, sama ada untuk meneruskan pembacaan sehingga habisnya satu bab, atau menonton televisyen dengan judul filem yang menarik pada malam itu.

Istiqamah memimpin kita membuat pilihan yang terbaik dalam kehidupan.

Istiqamahnya semut

Perhatikanlah semut yang merangkak, beratur dengan penuh tertib menuju ke tempat yang manis dalam rumah kita. Tidak cukup dengan semburan beracun, malah acap pula kita bersihkan dengan sabun berulang kali, tapi mereka tetap datang tanpa putus asa.

Perhatikanlah semut membawa makanan yang lebih besar dari tubuhnya sendiri. Istiqamah menuju sarang, bukan untuk diri sendiri, tetapi merealisasikan sikap memberi.

Perhatikanlah semut yang tidak mempunyai akal, tetapi fikiran dan tindakan mereka sentiasa dipacu dengan sebuah ungkapan bernama "istiqamah".

Imam Muslim meriwayatkan dalam Sahihnya, sabda Rasulullah s.a.w :

Daripada Sufyan bin Abdillah r.a pernah bertanya Rasulullah s.a.w, "Wahai Rasulullah, beritahuku dalam Islam ini satu perkataan yang aku tidak perlu bertanya kepada sesiapa selain engkau." Jawab Nabi s.a.w, "Katakan, aku beriman dengan Allah, kemudian kamu beristiqamahlah."

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Sebuah ungkapan bernama "istiqamah"

Tanpa Nama berkata...

Assalam. Mohon share..thanks

miraumar berkata...

I love it. Thanks.

Unknown berkata...

I love it. Thanks

Unknown berkata...

I love it. Thanks.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.