Archive for April 2011

Muhasabah kedudukan-Nya di hati kita

Cuba kita muhasabah, di mana kedudukan Allah di hati kita.

Dulu, semasa kita sakit, pedih dan perit, kedudukan Allah sangat tinggi dalam hati. Dulu, semasa kita sempit, sesak dan terdesak, kedudukan Dia sangat tinggi dalam benak. Di hati, benak dan lidah, hanya terlafaz kalimah, "Allah, Allah, Allah."

Kini, semasa kita sudah sihat dan kembali cergas, kedudukan Allah sangat rendah dalam hati. Kini, semasa kita lapang dan luas, kedudukan Dia begitu rendah dalam minda. Malah, di hati, minda dan lidah, kita sudah lupa kalimah-kalimah mengingati-Nya, lupa memaknakan syukur.

Namun, pada hari ini, saat saya menulis dan anda membaca tulisan ini, kita terus mengecapi kurniaan nikmat-Nya, tanpa henti.

Ada dalam kalangan kita yang bermegah-megah dengan rupa paras yang cantik, tapi lupa bahawa Allah yang menjadikannya cantik, dan Allah membataskan kepadanya bahawa kecantikan itu hanya buat yang berhak menikmatinya.

Ada dalam kalangan kita yang cuba mencari kebahagiaan dengan berniaga bersungguh-sungguh, mengumpul wang dan harta, tapi lupa bahawa Allah yang memberi kebahagiaan, dan Allah membataskan kepadanya bahawa segala kekayaan itu buat saudara-saudaranya yang tidak mampu melalui zakat dan sedekah.

Namun, pada hari ini, saat saya menulis dan anda membaca tulisan ini, kita dan mereka terus mengecapi kurniaan nikmat-Nya, tanpa henti.

Ada dalam kalangan kita yang bermegah-megah dengan ilmu yang banyak, tapi lupa bahawa Allah yang membuka hatinya menerima ilmu, Allah membataskan kepadanya bahawa segala ilmu itu perlu diamalkan dan dikongsikan bersama saudara-saudaranya yang lain.

Ada dalam kalangan kita yang bermegah-megah dengan amal yang tidak putus, tapi lupa bahawa masuknya seorang hamba itu ke dalam syurga bukan kerana amal yang banyak, kerana segala nikmat pinjaman-Nya tidak akan terbayar, tidak terhitung, tapi masuknya seorang hamba ke syurga kerana rahmat dan kasih-sayang daripada-Nya.

Namun, pada hari ini, saat saya menulis dan anda membaca tulisan ini, kita dan mereka terus mengecapi kurniaan nikmat-Nya, tanpa henti.

Jika Allah mahu kecantikan itu untuk kita, maka tiada tangan-tangan yang boleh menghalang, tiada kuasa yang boleh menahan, kecantikan itu akan datang, walaupun bukan dengan paras rupa yang cantik.

Jika Allah mahu kebahagiaan itu hadir untuk kita, maka tiada tangan-tangan yang mampu menghalang, tiada kuasa yang akan menahan, kebahagiaan itu akan datang, walaupun bukan melalui wang dan harta yang melimpah.

Dia akan menjadikan kecantikan itu dalam hati kita, sehingga semua orang terasa dekat, semua orang suka dan semua orang sayangkan kita.

Atau kadang-kadang kita tidak merasakan kita cantik, semua orang jauh daripada kita, semua orang membenci kita, tapi hakikatnya kita sentiasa cantik pada pandangan-Nya.

Dia menjadikan kebahagiaan dalam hati kita, dengan tidur yang lena, makan yang kenyang, hati yang tenang dan aman, walaupun bukan dalam kemewahan harta benda.

Atau mungkin kita tidak bahagia menurut ukuran pandangan orang lain, tapi Dia akan memberikan bahagia buat kita di sisi-Nya.

Apakah kita sedar bahawa Rasulullah s.a.w tidak pernah kenyang dengan roti dan gandum?

Apakah kita sedar bahawa Rasulullah s.a.w menangis mengenangkan nasib umatnya?

Apakah kita sedar bahawa Rasulullah s.a.w sentiasa mengingati kita sehingga saat kewafatan baginda?

Apakah kita sedar bahawa cinta Rasulullah s.a.w kepada kita tidak pernah hilang dalam hati baginda?

Teman-teman, kita bukan siapa-siapa, bukan apa-apa, tanpa kasih baginda dan cinta-Nya kepada kita.

Posted in | 2 Comments

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.