Archive for Ogos 2005

Kiamat Sudah Dekat : Sebuah Introspeksi

Seingat saya, pertama kali saya menonton filem ini ialah pada tahun lalu di Kaherah, Mesir. Ramai rakan-rakan yang berpendapat bahawa awalan babak filem ini agak lembab dan kurang menguja. Kemudian sebaik sahaja sampai kepada babak Fandy berkenalan Saprol dan bertemu Sarah, cerita ini sudah mula memperlihatkan keterujaannya.


Image hosted by Photobucket.com

Apapun bagi saya, Kiamat Sudah Dekat bukan sekadar sebuah filem, tetapi ia lebih kepada sebuah layar introspeksi dan muhasabah kepada umat Islam. Filem arahan Deddy Mizwar ini memperlihatkan sebuah dimensi baharu kepada persepsi dan mentaliti umat Islam yang selama ini selalu menanggapi keelokan itu hanya melalui zahir. Bahkan juga mengkritik sekian ramai umat Islam yang Islamnya hanya pada kad pengenalan dan nama.

Filem ini mengisahkan mengenai seorang rocker bernama Fandy yang bibit-bibit pertemuannya dengan Sarah bermula apabila sepatu rocknya dicuri oleh Saprol, seorang budak lelaki yatim. Saprol akhirnya menjadi rakan baiknya yang juga berperanan sebagai guru solat dan mengaji. Dia bertemu dengan Hj. Romli di musolla dan bapa kepada Sarah itu mengenakan beberapa syarat untuk dia menikahi anaknya. Ternyata Fandy amat jahil agama apabila dia tidak tahu untuk membezakan di antara sudah berkhatan atau belum iaitu sebagai syarat pertama yang dikenakan. Kemudian Fandy dikenakan pula syarat agar belajar solat dan mengaji Al-Quran.

Image hosted by Photobucket.com

Di sinilah kelihatan kebijaksanaan pengarah menggarap jalan cerita melalui kesungguhan Fandy memenuhi syarat itu satu persatu, kelucuan Saprol, hidayah untuk keluarga Fandy yang juga jahil agama dan kemunculan Farid yang kuliahnya di Cairo itu. Sarah akhirnya dilamun cinta dengan bunga mawar merah yang dihadiahkan Fandy setiap kali dia berjaya memenuhi syarat itu. Fandy yang asalnya beribadat demi untuk menikahi Sarah, akhirnya menemui apa yang dinamakan sebagai ikhlas semata-mata kerana Allah dan Rasul-Nya.

Filem ini bukan sahaja mengkritik orang agama yang talam dua muka dan orang Islam yang hanya Islam pada nama, tetapi juga membuka pintu dakwah kepada remaja yang cenderung dicengkam enigma duniawi. Yang pasti, elemen cinta itulah yang menjadikan filem ini menarik untuk ditonton dengan diakhiri langgam pembalikan persepsi apabila Hj. Romli menyedari Fandy telah berjaya menguasai ilmu ikhlas sebagai syarat terakhir yang dikenakannya untuk menikahi Sarah.

Filem ini bukan sekadar hiburan tetapi juga bak kata Fandy - kiamat sudah dekat, men!

Leave a comment

Darurat Jerebu

Darurat jerebu hari ini diisytiharkan bagi seluruh kawasan Kuala Selangor dan Pelabuhan Klang berkuat kuasa serta-merta.

Indeks Pencemaran Udara [IPU] pada pukul 11 pagi ini :

Kuala Selangor : 531
Pelabuhan Klang : 529


Image hosted by Photobucket.com

Antara langkah yang diambil :

> Mengeluarkan perintah penutupan semua pejabat sama ada kerajaan dan swasta dan lain-lain tempat bekerja termasuk kilang, ladang, pembinaan dan kuari.

> Menentukan semua sekolah ditutup.

> Menasihatkan pengurangan penggunaan kenderaan persendirian terutama kenderaan berat seperti lori.

> Menentukan pemberhentian kerja-kerja tanah dan pemindahan tanah.

> Menentukan penyebaran maklumat Indeks Pencemaran kepada pihak media cetak dan elektronik dibuat seberapa kerap; dan

> Penguatkuasaan pengharaman pembakaran secara terbuka terus dikuatkuasakan.

Langkah penutupan yang dikuatkuasa itu tidak melibatkan :

> Kedai-kedai yang menjual barang-barang makanan dan minuman, pasar dan pasar raya;

> Klinik, farmasi dan kedai-kedai ubat; dan,

> Perkhidmatan-perkhidmatan perlu.

Sumber : Utusan Malaysia.

Memo AKO :

Dinasihatkan juga kepada perokok-perokok supaya mengambil kesempatan ini untuk berusaha berhenti merokok. Bayangkan sahaja dalam keadaan jerebu ini, anda merokok di sebelah orang yang tidak merokok, maka pengisytiharan darurat pasti akan menular pula ke seluruh negeri.

Sekian dimaklumkan.

AKO : Untuk perokok- perokok yang tiada hormat.

Leave a comment

Naratif Introspeksi I

Saya berjalan kaki sejauh 2 kilometer menyusuri jalan tar ke arah pantai. Ingin menakjubi keindahan ciptaan Tuhan menyaksikan matahari terbenam. Sungguh indah menyaksikan cahaya kemerahan-merahan tumpah di permukaan laut. Apatah kala dielus semilir laut yang dingin dan resah.

Perjalanan petang itu terasa nyaman. Melewati sebuah denai kampung yang sentosa dengan pohon kelapa terlempai-lempai berjajaran di sepanjang jalan. Di hadapan, ada sebuah rumah yang papannya sudah compang-camping.

Dari jauh, saya mengamati rumah papan itu. Di hadapan rumah, di atas anak tangga, ada kelibat seorang tua sedang duduk. Saya mempercepatkan langkah dan berhenti di hadapan orang tua yang berkopiah lusuh itu.

Saya terkejut apabila mendapati dia sedang menangis teresak-esak. Kepalanya tertunduk menekur bumi.

"Pakcik." Saya memberanikan diri menegur.

"Kenapa pakcik menangis?"

Orang tua itu menggeleng. Dia menangis seperti sedang meratap. Hati mula berasa tidak enak.

"Pakcik menangis kerana tinggal seorang diri?" Dia menggeleng. Bunyi esaknya reda.

Tiba-tiba dia mengangkat muka. Wajahnya persih dan ada janggut putih lebat di dagu.

"Di kubur nanti pun pakcik seorang diri. Pakcik tak kisah tinggal seorang." Suaranya terketar-ketar.

"Jadi?" Saya kembali bertanya. Agak mendesak nada saya itu.

"Umat Islam sedang keliru." Dia melempar pandang ke hadapan. Air matanya meleleh ke dagu, dan terus melurut ke janggutnya.

"Keliru?"

Dia mengangguk.

"Pakcik menangis sebab umat Islam sedang sibuk cari idola baru, sedang ralit cari contoh tauladan baru!"

Dia kembali menangis dan tunduk menekur bumi.

"Mereka lupa yang kita sudah ada Rasulullah, kita sudah ada kitab Allah!" Katanya dalam sedu-sedan.

Ya Rabbi. Sungguh! Saya juga bagaikan mahu menangis waktu itu!

Leave a comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.