Oleh Rosmawati binti Ali
Gaya Bahasa
Gaya bahasa adalah alat yang digunakan oleh penyair untuk memindahkan pengalaman jiwa, iaitu pemikiran serta perasaannya ke dalam puisi. Dengan itu, bahasa yang digunakan lebih mengutamakan kefahaman dan kejelasan makna, sama seperti bahasa dalam akhbar, majalah dan buku ilmu pengetahuan. Tetapi oleh kerana puisi karya satera, maka bahasa yang ada padanya tidaklah sekadar memenuhi keutamaan itu sahaja. Bahasa dalam sesebuah puisi perlu juga memperlihatkan kehalusan, kesempurnaan dan kemuliaan pembentukan serta penyusunannya. Ketiga – tiga ini diperlukan untuk tujuan memenuhi syarat – syarat keindahan bahasa sastera, khususnya puisi, supaya berupaya menimbulkan kepelbagaiaan kesan kepada pembaca atau pendengarnya. (Azmi Rahman, 2008. hlmn.13.1).
Metafora
Gaya bahasa Metafora adalah penggunaan kata yang menerbitkan makna yang lain daripada makna tersurat atau sesuatu objek diberikan sifat secara kiasan. Gaya bahasa ini mengandungi dua perkataan; satu bersifat konkrit dan sepatah lagi abstrak. Di dalam cerpen ini terdapat gaya bahasa metafora iaitu hujan rahmat.
Malam rayanya takbir bergema syahdu dari rumah ke rumah dalam renyai – renyai hujan rahmat. (hal.1)
Hujan rahmat membawa maksud hujan adalah pemberian tuhan yang membawa simbol rezeki. Hujan adalah bersifat abstrak manakala rahmat adalah bersifat konkrit. Terdapat juga contoh – contoh lain seperti :
Ketika itulah datuk memandang saya dan menghadiahkan senyuman tawar. (hal.2)
Memang ada sebuah rumah daif di hujung kampung yang selalu saya lewati setiap kali malam takbir. (hal.2)
Personafikasi
Gaya bahasa Personafikasi pula bermaksud gaya bahasa memberikan sifat manusia atau penginsafan pada sesuatu benda, keadaan, atau suasana. Contoh yang terdapat di dalam cerpen ini ialah takbir bergema syahdu.
Malam rayanya takbir bergema syahdu dari rumah ke rumah dalam renyai – renyai hujan rahmat. (hal.1)
Takbir bergema syahdu merupakan suasana yang diberikan sifat penginsafan manusia. Ayat tersebut menunjukkan betapa indahnya dan insafnya apabila takbir dibacakan bersama – sama pada malam sebelum tibanya Syawal. Selain itu, personafikasi juga terdapat dalam ayat air yang bergenang di kelopak mata datuk.
Ketika itu ada air yang bergenang di kelopak mata datuk. (hal.7)
Ayat tersebut menerangkan datuk sedang menangis. Airmata yang turun digantikan dengan air yang bergenang.
Simile
Gaya bahasa Simile merupakan gaya bahasa kiasan yang digunakan untuk membandingkan sesuatu yang lain dengan menggunakan kata – kata perbandingan umpama, bak, macam, laksana, dan sebagainya. Tujuannya ialah untuk membolehkan pengarang meluahkan perasaan atau fikirannya dengan berjaya dan mengurangkan huraian yang panjang atau meleret – leret. Antara contoh penggunaan simile adalah seperti berikut :
Saya lantas bertanya kepadanya, kenapa dia kelihatan bermuram dura tidak seperti keceriaan yang selalu terpapar kala di ambang syawal? (hal.2)
Sehingga melewati rumah Ibtisam di hujung kampung, tanda – tanda istifham kembali menjuak, bagai letus – letus gunung berapi menceratkan lavanya. (hal.6)
Sinkope
Gaya bahasa sinkope merupakan gaya bahasa singkatan bagi sesuatu perkataan. Contohnya perkataan 'tak' adalah tidak.
"Kau tak ingat firman Tuhan dalam surah al-Baqarah, ayat 183?” Suara Ibtisam tiba – tiba menjadi keras. (hal.7)
”Tak apa, selepas maghrib kita sambung.” Kata datuk sambil menepuk – nepuk belakang saya. (hal.5)
Hiperbola
Hiperbola merupakan gaya bahasa yang pernyataannya dibuat secara berlebih – lebihan dalam usaha untuk menekankan sesuatu pandangan, idea atau peristiwa. Contoh di dalam cerpen ini adalah seperti berikut :
Sehingga melewati sebuah rumah usang di hujung kampung, tanda – tanda istifham kembali menjuak, bagai letus – letus gunung berapi menceratkan lavanya. (hal.6)
Ayat yang bergaris itu menunjukkan hiperbola. Perasaan aku yang tidak sabar – sabar untuk mendengar datuk bercerita lagi tentang Ibtisam.
Penggunaan Bahasa Asing
Penggunaan bahasa asing juga merupakan gaya bahasa di dalam sebuah karya sastera. Penggunaan bahasa asing menunujukkan tahap pembacaan yang menarik. Pengarang banyak menggunakan perkataan – perkataan bahasa Arab di dalam cerpen ini. Contohnya perkataan syawal, Ramadan, solat, surah al-Baqarah, Takdir Rabul Jalil dan sebagainya.
Contohnya :
Takdir Rabul Jalil, Ibtisam meninggal dunia hari itu juga. (hal.8)
"Kau tak ingat firman Tuhan dalam surah al-Baqarah, ayat 183?” Suara Ibtisam tiba – tiba menjadi keras. (hal.7)
Ibtisam akan menhias rumah, membersihkan persekitarannya setiap kali tibanya Ramadhan al-Mubarak. (hal.5)
Penutup
Cerpen Ibtisam Syawal ini mempunyai banyak nilai – nilai murni dalam masyarakat. Tahap pembacaannya mudah difahami oleh semua golongan atau lapisan masyarakat. Pengarang mengetengahkan sastera Melayu berunsur Islam di dalam cerpen ini. Sastera Melayu berunsur Islam tidak lagi begitu asing di dalam arena penulisan negara kita. Namun mesej sebenar yang ingin disampaikan oleh pengarang kepada masyarakat adalah untuk memahami erti sebenar Ramadan. Sesuai dengan watak pengarang yang suka berdakwah telah menggunakan arena penulisan sebagai satu medium untuk menyampaikan dakwahnya.
Rujukan
Abdul Rahman Abdul Rashid, Rahim Ngahat & Mohamad Mokhtar Hassan. (2003). Mutiara Sastera Melayu Moden. Selangor. Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
Azmi Rahman. (2008). Nota Kuliah dan Rujukan : Kesusasteraan Melayu. Sintok. Universiti Utara Malaysia.
Harun Jaafar. (2000). Siri kesusasteraan Melayu STPM : Sejarah Melayu dan Kritikan Sastera. Selangor. Pustaka Sistem Pelajaran Sdn. Bhd.
Nur Naemah Ibrahim. (2004). Kupasan Grafikal Kesusasteraan Melayu : Sejarah dan kritikan sastera. Selangor. SNP Eastview Publications Sdn. Bhd.
Amiza Khusyri Yusof. Ibtisam Syawal. Berita Minggu, 5 November 2006.
*Cerpen Ibtisam Syawal telah memenang Anugerah Sastera Negeri Sembilan (ASNS) 2007.
Search
Amiza Khusyri bin Yusof
Pendidik, Penulis dan Perunding Motivasi
Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan (ITQAN)
AJK, Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN)
Perunding Motivasi, Zikra Inspire Learning & Consulting (ZILC)
Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan (ITQAN)
AJK, Persatuan Penulis Negeri Sembilan (PEN)
Perunding Motivasi, Zikra Inspire Learning & Consulting (ZILC)
Calon Sarjana Usuluddin (Dakwah & Pembangunan Insan), Universiti Malaya, Kuala Lumpur
*Sebarang pengambilan mana-mana esei di dalam blog ini hendaklah mendapat keizinan penulis atau diberi kredit atas nama penulis (Amiza Khusyri Yusof) atau blog penulis (Amiza Khusyri : Menulis itu Memberi)
*Sebarang pengambilan mana-mana esei di dalam blog ini hendaklah mendapat keizinan penulis atau diberi kredit atas nama penulis (Amiza Khusyri Yusof) atau blog penulis (Amiza Khusyri : Menulis itu Memberi)
Facebook Badge
Kumpulan Cerpen
Antologi Cerpen
Catatan Popular
-
"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak diperguna...
-
Kredit foto: Relaksminda Dahulu, bagi kami, orang-orang yang bekerja menjaga api dan air itulah merupakan hero kami. Jika air tiada be...
-
Dunia yang seperti pelangi, sementara mengindahkan, dan akan pergi. Aku mendoakan kalian dengan kebaikan dan keelokan dalam segala tingkah d...
-
"Kita bermasalah!" "Betul, kita bermasalah." "Ya, memang kita ada masalah." Berapa ramai dalam kalangan manusi...
-
Apa sahaja yang kita lakukan setiap hari, rupa-rupanya terangkum dalam satu ungkapan wasiat Nabi s.a.w bernama - istiqamah. Istiqamah itu ad...
Followers
Networked Blogs
Blog List
-
Andai Anak Anda Sendiri Melakukan Protes di Kampus USA dan UK6 bulan yang lalu
-
Nigerian workers strike over cost of living crisisSetahun yang lalu
-
SWAB PCR COVID-194 tahun yang lalu
-
-
-
Catat Ulasan