Archive for Disember 2010

Tarbiah hidup, berusaha sepenuh hati dan pada kejauhan itu keakraban

Saya baru sahaja menghabiskan Kursus Induksi Umum 2010 di Rumah Peranginan Kerajaan Negeri Sembilan, Port Dickson, dan kini meneruskan tugas pendidik sebagai pemeriksa kertas peperiksaan sebuah subjek Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Mungkin inilah makna kerehatan dan kelapangan yang telah ditetapkan Tuhan buat diri ini. Hanya saya sahaja yang perlu bersyukur dan memohon ampun dari-Nya supaya terhindar dari segala kehinaan.

Sesungguhnya banyak pengalaman dan pengajaran yang ditimba sepanjang perkampungan selama 12 hari di Port Dickson, dan saya menerimanya sebagai sebuah "tarbiah hidup" yang perlu dilalui. Apa yang penting sebagai seorang manusia, kita amat memerlukan latihan atau program agar sentiasa menikmati sesuatu yang baharu dan bersemangat menjadi seseorang yang lebih baik. Ada dalam kalangan kita yang gemar memprogramkan, memberi latihan, tetapi tidak suka diprogram dan dilatih, maka ini adalah sikap negatif atau sebenarnya merupakan tembok-tembok yang menghalang kemajuan diri.

Usah takut, leburkan ego dan bersedialah untuk diprogram dan dilatih. Mustahil di sepanjang sesi atau aktiviti yang diikuti, kita tidak menjumpai apa-apa pun yang boleh dinamakan sebagai perkara atau pengajaran baharu. Aktiviti sama yang kita lakukan setiap hari misalnya, sentiasa menemukan kita kepada perkara-perkara yang membawa pengajaran-pengajaran baharu dalam hidup, inikan pula program yang akan diikuti cuma mungkin seminggu sekali, sebulan sekali, setahun sekali, apatah seumur hidup sekali.

Berusaha untuk sentiasa sepenuh hati

Apabila sudah dinyatakan syarat-syarat atau peraturan-peraturan untuk diikuti sepanjang program, maka datanglah keluhan, kegelisahan, kebimbangan dan tidak senang hati. Tidak mengapa, kerana itulah sifat manusia yang memiliki "rasa", tetapi ingatlah, bahawa Islam tidak hanya ditentukan oleh rasa semata-mata. Jika rasa menjadi penentu kepada natijah yang baik dalam menunaikan kewajipan agama khususnya, maka mesti ada yang menyatakan bahawa solat seorang diri di rumah lebih "rasa" khusyuk dari solat berjemaah di masjid. Ya, agama itu bukan rasa, tetapi bertunjangkan Tauhid, Syariah dan Akhlak.

Cubalah untuk mengikuti program atau apa sahaja sesi yang diwajibkan dengan sepenuh hati dan rasa rendah diri. Walaupun kadang-kadang apa yang disampaikan itu kita sudah tahu, tetapi berikanlah tumpuan dan fokus seolah-olah kita tidak tahu dan berusaha mencari sesuatu yang baharu yang mungkin datang melalui idea, cara penyampaian, naratif atau sudut pandang yang berbeza. Berusahalah untuk mengikuti setiap sesi dengan sepenuh hati, apabila diminta bersuara, bersuaralah, apabila diminta diam, diamlah, apabila diminta berikan kerjasama, berikanlah kerjasama sebaik mungkin, dan yang penting apa yang disuruh tidak menyalahi perintah syarak.

Bersikap empatilah, letak diri kita di tempat penceramah atau penganjur. Tentu kita inginkan peserta yang ceria, yang memberikan kerjasama dan memperolehi natijah yang baik daripada apa yang telah kita sampaikan atau anjurkan. Apabila berprogram atau ditarbiah, sebenarnya kita telah menghindari kekosongan masa, kesenggangan aktiviti dengan sesuatu yang bermanfaat. Dan apabila usai program, jangan diandaikan segala proses telah berakhir, kerana apabila tamatnya sesebuah program, maka sebenarnya kita sedang menempuh sebuah "permulaan". Permulaan untuk kita terus berubah menjadi lebih baik.

Sesungguhnya bergembiralah bagi mereka yang sabar dan redha.

Jauh yang mendekatkan

Jauh-jauh itu sebenarnya mendekatkan. Perpisahan itu mengakrabkan.

Apa sahaja yang bermaksud sama dengan nama "perpisahan" sebenarnya adalah ruang dan peluang untuk kita melihat diri dan kembali mengingati saat bersama insan-insan yang kita sayangi - anak, suami, isteri, ibu, bapa, kaum keluarga dan sahabat handai. Ruang jeda itu sangat bermanfaat kerana di situlah kita akan lebih mengenali siapa diri apabila bersama mereka. Kita akan sentiasa mengenang saat-saat kecelaruan dan kekhilafan kita kala bersama insan-insan yang kita sayangi ini. Sebetulnya itulah proses muhasabah, untuk kita kembali menghitung makna sebuah perhubungan dan ikatan. Kita akan kembali menghargai saat bersama, saat mereka ada, dan berharap dapat dipertemukan semula.

Jauh di sudut hati, kita tidak menginginkan perpisahan itu merupakan perpisahan selama-lamanya di dunia, yakni proses untuk kita atau mereka yang kita sayangi berhijrah ke alam Barzakh. Kemungkinan ini biasanya akan muncul dalam minda apabila berlaku perpisahan, dan sesungguhnya perkara itu tidak mustahil boleh berlaku. Maka jadikan doa sebagai amal rutin di sepanjang perpisahan itu. Jika perpisahan nyawa benar-benar berlaku, berdoalah agar kita akan bertemu mereka di Jannah, dalam keadaan yang tenang dan selamat di sisi-Nya.

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawa Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permintaan orang yang berdoa apabila dia bermohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka memenuhi (segala perintah)-Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Al-Baqarah : 186)

Berdoalah, kerana doa akan memperkuat harapan, dan membenam segala prasangka kita terhadap Tuhan. Perpisahan itu menguatkan, dan tanpa perpisahan kita tidak akan menghayati makna sebuah pertemuan.

Posted in | 1 Comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.