Hari Raya dan Ramadhan yang dirindui

"Salam Aidilfitri ustaz, maaf zahir dan batin." Pakcik Muhsin tersenyum manis kepada saya pada pagi Syawal dalam perjalanan pulang dari masjid.

"Maaf zahir dan batin pakcik. Tahniah dan selamat menyambut hari kemenangan." Saya membalas dengan sekuntum senyum.

"Cantik baju ustaz!" Puji pakcik Muhsin.

"Alhamdulillah pakcik, segala keindahan ini adalah milik Allah, dan keindahan umat Islam pada hari ini melambangkan keindahan Islam."

Saya menghela nafas.

"Sebagaimana suci dan cantiknya pakaian kita pada hari ini, kita juga berdoa semoga Allah menyuci dan mencantikkan juga hati kita. Rasulullah s.a.w juga pakai pakaian yang paling baik di hari raya untuk menunjukkan keindahan Islam."

Pakcik Muhsin mengangguk.

"Apabila kita melihat pakaian yang cantik-cantik pada hari raya ini, itulah lambang nikmat-nikmat yang telah Allah kurniakan kepada kita. Dan ini akan menjurus penglihatan dan hati kita kepada Allah dan kemuliaan-Nya yang mengurniakan segala nikmat-nikmat itu. Orang-orang yang tidak memelihara pakaiannya walaupun cantik tapi tidak sempurna menutup aurat, ketat, menarik perhatian dan dengan tujuan berbangga-bangga, maka mereka hanya akan mengundang murka-Nya."

"Tak salah untuk memperlihatkan keindahan pakaian, tapi kena 'adjust' niat dan sesuai dengan batas-batas syariat." Saya menyambung.

Sabda Rasulullah s.a.w :

"Sesungguhnya Allah senang melihat kenikmatan pada hamba-Nya. Jika kamu dianugerahkan harta oleh Allah, maka renungkanlah nikmat-Nya yang diberikan kepadamu dan kemuliaan-Nya." [Hadis ini Hasan. Diriwayatkan oleh Tirmizi, 2819 daripada Amar bin Syu'aib daripada datuknya]

Makna Eid yang paling agung

"Semoga Syawal ini menjadikan kita Muslim bertaqwa, kan ustaz?" Suara pakcik Muhsin penuh harap.

"Ya pakcik, itulah objektif puasa. Dan makna hari raya yang paling agung ialah kita kembali kepada Allah, kembali kepada fitrah."

"Maksud ustaz?" Pakcik Muhsin memandang saya.

"Orang yang kembali kepada Allah akan menyatakan dirinya kembali kepada Allah melalui hati, lisan dan perbuatannya. Dan orang yang tidak kembali kepada Allah, walaupun kelihatannya dia berhari raya, tetapi hatinya tetap gelisah, dan tiada erti hari raya bagi dirinya."

Saya berhenti berjalan seketika.

"Patutkah seseorang yang tidak beramal, tidak menghayati bulan Ramadhan, tidak mendalami maksud taqwa bergembira? Sedangkan hubungannya dengan Allah terputus?"

Pakcik Muhsin angguk lagi, kemudian kami menyambung perjalanan.

Kenangan-kenangan kita pada bulan Ramadhan

Pada bulan Ramadhan Allah menurunkan al-Quran. Kitab yang diturunkan untuk mengeluarkan manusia dari kegelapan kepada cahaya.

Dengan izin Allah, umat Islam dapat mengalahkan kebatilan dan kekufuran dalam bulan Ramadhan melalui perang Badar. Kekuatan kita mengalahkan kebatilan nafsu menjadi simbol kepada kemenangan kita sempena Syawal yang menjelma.

Pada bulan Ramadhan juga terjadinya peristiwa Fathu Makkah [Pembukaan kota Mekah], simbol kepada hati kita terbuka dengan kunci al-Quran dan kedudukan kita tinggi dengan pahala-pahala yang berganda. Firman Allah :
"Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata." [Al-Fath : 1]

Malam yang panjang seolah-olah menjadi singkat dengan ibadah. Kita penuhi dengan Tarawih, kita isi malam-malam kita dengan tilawah, kita larut dalam khusyuk dan tadabbur.

Ramadhan, kini menjadi bulan yang dirindui!

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.