Dr. Anwar Sasterawan Negara ke-10


Anwar Ridhwan

PUTRAJAYA 11 Ogos - Datuk Dr. Mohd. Anuar Rethwan atau lebih dikenali sebagai Anwar Ridhwan diumumkan sebagai Sasterawan Negara ke-10.

Pengumuman dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Pengerusi Panel Anugerah Sastera Negara (ASN) ke-10.

Beliau berkata, penyampaian anugerah tersebut akan disempurnakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada satu majlis di Kuala Lumpur pada 20 Oktober ini.

''Sejak saya mengambil alih, saya memberikan perhatian kepada Anugerah Sastera Negara setelah begitu lama ia tidak diadakan.

"Harapan saya selepas ini ahli panel akan bersidang dan mengiklankan untuk menerima bakal penerima anugerah itu," katanya pada sidang akbar di pejabatnya di sini hari ini.

Seramai sembilan sasterawan telah menerima anugerah itu sejak ia diperkenalkan pada 1979 dengan Dr. Syed Othman Syed Omar atau S. Othman Kelantan merupakan penerima terakhir dinobatkan Sasterawan Negara pada 2004.

Penerima lain ialah Kamaludin Mohamad atau Keris Mas (1981), Shahnon Ahmad (1982), Usman Awang (1983), A. Samad Said (1985), Mohamad Abdul Biang atau Arena Wati (1987), Muhammad Salleh (1991), Nordin Hassan (1993) dan Abdullah Hussain (1996).

Anugerah itu adalah pengiktirafan tertinggi yang diberikan oleh kerajaan kepada sasterawan yang memberikan sumbangan cemerlang dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui penulisan bermutu tinggi.

Muhyiddin berkata, penerima anugerah itu akan diberikan Warkah Penghormatan Negara, wang tunai RM60,000, kemudahan dan keselesaan untuk mencipta karya, layak menerima kemudahan menerbitkan karya serta perubatan percuma di wad kelas satu hospital kerajaan.

''Penerbitan sebanyak 50,000 naskhah daripada karya penerima anugerah akan dibeli oleh kerajaan dan diedar ke sekolah-sekolah, perpustakaan, jabatan dan agensi kerajaan.

''Beliau juga akan dipertimbangkan menjadi Karyawan Tamu Dewan Bahasa dan Pustaka selain penterjemahan karya yang sesuai ke bahasa asing," katanya yang juga Menteri Pelajaran.

Menurut Muhyiddin, selama 40 tahun, Anwar yang juga penerima anugerah S.E.A. Write Awards pada 2002 telah menghasilkan empat buah novel, empat buah kumpulan cerpen, empat buah drama, sebuah buku sajak dan tiga buah buku esei.

Katanya, panel pemilihan tidak menjadikan kuantiti sebagai penanda aras sebaliknya melihat kualiti dan kemampuan tokoh tersebut mengungkapkan pemikiran yang berupaya membawa kepada perubahan karya.

''Karyanya memaparkan bakat kekuatan yang lebih kekal untuk direnung, dicontohi oleh generasinya dan juga generasi akan datang.

''Tokoh ini juga berupaya menjadi contoh yang baik buat pengarang yang ingin menjadi penulis merenungkan situasi manusia di Malaysia dan sejagat dengan gaya bersahaja tetapi berseni dan indah," katanya.

Jelas beliau, kehadiran Sasterawan Negara Ke-10 itu dalam dunia penulisan kreatif mula dirasai sejak 1970, ketika beliau dalam tahun pertama di Universiti Malaya (UM).

''Sajak dan cerpen adalah dua bidang sumbangannya yang cukup prolifik, diikuti kemudiannya dengan esei dan kritikan," katanya.

Utusan Malaysia, 12 Julai 2009

AKO : Momen-momen membaca Naratif Ogonshoto adalah pengalaman yang tak dapat dilupakan. Mengenali kerendahan hati, kata-kata yang penuh erti, doa kesejahteraan dan ketekalan anda berkarya sentiasa bergema dalam hati. Tahniah Sasterawan Negara ke-10!

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.