Apa yang menghalangku ke Pesta Buku?

Ya, insan inilah yang menyebabkan aku tidak dapat memenuhi jemputan Dewan Bahasa & Pustaka ke Pesta Buku PWTC. Ada rasa terkilan di hati, terutama mengenangkan jemputan yang tidak selalu datang. Apatah ingin melihat pembeli-pembeli Menjadi Bintang sambil memberikan autograf dengan senyuman. Barangkali begitu, seperti suasana yang tergambar dalam benak.

Aduhai, rasa sesal tidak berguna lagi saat ini.

Saat kalbu begitu mendesak itulah, insan ini datang memenuhi jemputan memberikan semangat dan kata perangsang. Aduhai, terasa begitu senang dengan insan ini, begitu tawaduk dan murah senyuman.

Kemaafan dipinta kepada pihak Dewan Bahasa & Pustaka, Puan Norimah, Puan Marwati dan seluruh jawatankuasa yang menguruskan sesi bicara bersama penulis Menjadi Bintang. Walaupun telah dimaklumkan awal, dan pihak pengurusan DBP akur, tetapi hati nurani tetap rasa bersalah. Paling menjuakkan rasa itu, ialah suasana ilmu dan buku di PWTC yang begitu mengujakan. Apatah, dapat bertemu dengan penulis-penulis senior dan sahabat-sahabat seangkatan yang sering memotivasikan.

Apapun, hati tetap bersyukur dan reda. Aku dipertemukan dengan seorang tokoh yang dikagumi dan optimis dengan situasi ini, bahawa aku juga pada hari itu berada dalam satu majlis ilmu dan mendakap pelbagai input menarik. Terima kasih tidak terhingga kepada semua pembeli-baca Menjadi Bintang. Semoga mendapat manfaat dan kebaikan daripada naskhah nukilan penulis daif ini.

AKO : Artikel terkini saya tentang PEN "Umbara Sastera bersama PEN" boleh dibaca dalam ruangan Himpunan Tinta, Tunas Cipta, Mei 2009.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.