Perusahaan Ayam Rafik

"Za, kau tahu ayam yang kita nak makan ni beli dari mana?" Pakcik Muhsin mengerling kepadaku ketika sedang mengadap hidangan selepas ceramah Maulid di masjid.

Aku berdoa kemudian mengaminkan. Nasi kusenduk perlahan ke dalam pinggan.

"Saya dengar dari pasar Ampangan. Memang orang kita yang ternak dan sembelih." Tangan pantas mencapai sudu lauk masak lemak cili api.

"Ha tulah. Kau baca Metro tentang ayam cucuk?" Senduk nasi masih di tangan pakcik Muhsin. Pakcik Razak di sebelah pakcik Muhsin asyik terjeling-jeling senduk itu.

Aku angkat bahu seraya memandang tampangnya. Sebetulnya berita itu sudah aku ketahui, tetapi sengaja kubiarkan dia berceloteh, ingin menanti ke mana halatuju butir bicaranya.

"Diorang sembelih tak ikut syarat, Za. Haram. Kat pasar-pasar pun ada kalangan penjual yang ambil ayam dari pemborong yang sembelih tak ikut syarat, yang tak sembelih pun ada. Haram. Ayam suntik, lama-lama pun kita jadi macam ayam suntik." Pakcik Muhsin serius.

"Aku harap Amin akan buka betul-betul ladang ayamnya tu." Pakcik Muhsin menyenduk nasi. Pakcik Razak di sebelah sudah mula kerut kening, pinggannya masih kosong.

"Pakcik dah habis baca ke?" Akhirnya suapan pertamaku masuk ke mulut.

"Novel kau? Mestilah, aku dah menjadi bintang. Lagi bagus kalau betul-betul ada orang macam Amin tu, dapat buat perusahaan ayam, buat ayam salai, jual satu Malaysia, taklah susah cari yang halal." Akhirnya pakcik Razak di sebelah sudah mengambil senduk dari tangan pakcik Muhsin dengan sedikit mendengus. Lapar benar barangkali.

"Ya, moga ramai yang membaca, ramai juga yang mencontohi Amin. Mencari yang halal itu wajib." Aku menyeluruhi tampang pakcik Muhsin yang terangguk-angguk.

AKO : Dapatkan Menjadi Bintang melalui pautan terus Ujana Ilmu di sini

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.