Maafkanlah Nisa, Tuhan

Ketika mata Nisa terpaku mengamati bintang-bintang malam Zulhijjah berkelip di dada langit, bulan yang cerah bercahaya indah, diiringi angin malam yang mengelus-elus lembut ke tubuh, Nisa suka memejamkan mata sesudah letih-letih bekerja, meladeni suami dan dua jiwa yang masih kecil. Nisa gemar mengamati, menaakul dan melayangkan diri mengingati episod hidup Nisa yang lalu.

Nisa masih ingat lagi pesanan Abah dalam senyum kasihnya. Selalulah tanya dirimu, apakah yang telah engkau lakukan untuk agamamu?

Ibu pula kala itu akan tersenyum manis memandang Abah. Dia berkata dengan lembut - semoga kita dapat menumpang budi sekali bila sudah tiada nanti.

Pesanan Abah sentiasa Nisa ingat, semaikan dalam hati hatta kini. Senyuman ibu yang penuh erti, Nisa bawa dan nyalakan dalam minda setiap masa. Meskipun mereka kini sudah bertemu Ilahi, aman hendaknya di alam sana.

Nisa pejamkan mata, mengingati episod hidup Nisa. Apakah yang telah Nisa lakukan untuk agama?

Sehingga mengalirlah air jernih di pipi Nisa yang mulus. Air mata sebak, sendu dalam sesal.

Tuhan, Nisa tidak melakukan apa-apa untuk-Mu. Malah, Nisa kadangkala iri hati, kadangkala berdengki. Nisa kadangkala kasar dengan suami, Nisa kadangkala tidak taat dengan perintah-perintah-Mu, Nisa kadangkala leka, alpa dan kurang memberi masa serta asuhan kepada dua jiwa yang masih kecil itu.

Sedangkan Engkau, Tuhan. Setiap masa Engkau masih benarkan jantung Nisa berdetak, Engkau berikan udara untuk pernafasan Nisa, Engkau masih benarkan Nisa bernyawa meskipun Nisa tidak lakukan apa-apa untuk agama-Mu, Tuhan. Meskipun Nisa ingkar dan alpa dengan tanggungjawab Nisa.

Nisa sedar, selagi gelaran Muslimah yang Nisa junjung, maka Nisa juga bertanggungjawab untuk lakukan sesuatu untuk agama. Ini bukan tugas siapa-siapa, bukan tugas orang-orang tertentu, tetapi tugas Nisa, kerana Nisa seorang Muslimah. Nisa faham, Nisa akur kerana Nisa ingin menjadi seorang Muslimah yang bertanggungjawab.

Nisa menarik nafas dalam sendu dan sebak membadai.

Image hosted by Photobucket.com

Tuhan, maafkanlah.

Tuhan, ampunkanlah.

Ketika belakang ibu jari mengesat air jernih yang tekal mengalir di pipi, Nisa selalu pacakkan tekad, tanamkan azam dan suburkan semangat. Tekad, azam dan semangat yang baru.

Suami tiba-tiba datang merapati Nisa dan melafazkan lembut doa azimat - semoga menjadi isteri dan ibu yang solehah, sayang.

Sebak di hati Nisa sudah tidak terkatakan. Suami mengucup lembut dahi Nisa, dan Nisa tersedu-sedu dalam dakapan kasihnya, mengiringi malam Zulhijjah yang semakin menjarak.

Oh Tuhan, maafkanlah, dan berikanlah kekuatan kepada Nisa.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.