Advencer Si Peniup Ney : Sastera Tarbiah buat Remaja Islam

Setelah tampil dengan novel 1515 pada 2002 seterusnya dengan 1511H [Kombat] pada 2003 dan pada tahun ini Faisal Tehrani tampil pula dengan Advencer Si Peniup Ney dan menghambat sekaligus hadiah kedua HSKU dengan novel Detektif Indigo.

Pencapaian mengagumkan ini membuatkan hati berkata - wow - meskipun mungkin bagi pengarang menggarap sebuah novel umpama 'makan kacang'.


Image hosted by Photobucket.com

Bagi saya, novel ini bukan sekadar sebuah hikayat tetapi ia juga sebuah satira yang mencuit hati. Setelah kejayaan Cik Siti Mustika dalam HSPM, maka sudah tentulah tidak menjadi masalah bagi Faisal Tehrani menggunakan kekuatan bahasa dan ketajaman kreativitinya dalam menggarap kisah advencer ustaz muda - Sulaiman Hilmi ke alam jin ini meskipun advencer ini bukanlah sesuatu yang mustahil boleh berlaku.

Kepekaan pengarang melihat di celah-celah kebobrokan akhlak dan zaman kolonial hedonisme yang menghantui generasi kini perlu dicontohi oleh setiap individu tidak kira siapa pun. 'Sastera Tarbiah' yang diperkenalkan beliau ini mewujudkan sebuah lembaran baru dalam dunia kepengarangan kreatif. Inilah yang menyebabkan beliau bertaraf selebriti di kalangan penulis dengan kelantangan suaranya yang penuh kobar sebagai seorang penulis muda.

Meskipun karya Faisal kali ini saya anggap sebagai 'mesra remaja' berbanding dengan karya-karyanya yang lalu, tetapi beliau juga membentangkan sebuah pemikiran kepada semua penulis Islam yang bertanggungjawab mencorak minda generasi Muslim dengan kesedaran untuk menjulang semula maruah Islam.

Berbeza dengan 1511H [Kombat] karya advencer Ustaz Sulaiman Hilmi kali ini menyelonong ke alam tasawuf dengan menggagaskan langgam dakwah yang sesuai, relevan dan meyakinkan. Karya ini menjadikan muzik souti sarmad sebagai wasilah untuk sampai ke tahap wajd, mujarad dari segala macam unsur duniawi.

Bahkan melalui bab 10, Faisal juga mengingatkan agar remaja tidak terperangkap dengan jurang generasi dan perlunya golongan tua menegur golongan muda. Remaja selalu ghairah mengejar sesuatu sehingga silap perkiraan.

Seawal membaca novel ini, saya bagai tenggelam ke dalam sebuah hikayat. Tidak lama kemudian mula menutup mulut, menahan geli hati kala membaca bab 5 ke 13. Anda mesti tahu siapa yang dimaksudkan pengarang dengan watak-watak jin tersebut.

Inilah sebuah karya 'Sastera Tarbiah' buat remaja Islam. Perang ke atas hedonisme itu perlu sentiasa wujud dalam diri, terutama kepada generasi pewaris. Kita usaha dengan apa sahaja wasilah yang ada, kita pohon pada Tuhan dan kita tawakal kerana itulah sebaik-sebaik jalan.

AKO : Advencer Si Peniup Ney ini boleh dibeli melalui www.ujanailmu.com.my dengan penghantaran yang cepat dan selamat. Kini sedang menikmati Detektif Indigo, Faisal Tehrani.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.