Izinkan Adik

Ibu,

Dulu, adik bercita-cita menjadi seperti ibu, yang sopan menjaga kehormatan dan maruah diri. Adik mahu menjadi seperti ibu, yang lembut budi pekerti dan pemalu, kerana itulah permata dan mahkota bernilai bagi seorang wanita.

Ayah,

Dulu, adik mengidolakan ayah. Adik menyanjungi peribadi ayah, ketegasan dan takwa ayah kepada Allah. Adik selalu mendengar ayah berzikir dan beratib. Ayah selalu mendoakan kejayaan adik dunia dan akhirat. Adik bercita-cita memiliki pekertimu, ayah.

Ayah dan ibu,

Kini adik rasa, adik mahu menjadi penyanyi. Adik mahu mengharumkan tanah air dengan hiburan dan nyanyian yang enak-enak.

Izinkan adik, ayah. Izinkan adik, ibu. Izinkan adik untuk menjadi seorang bintang. Izinkan adik untuk menjadi penyanyi tersohor tanah air. Memperkenalkan Malaysia ke mata dunia. Membanggakan seluruh rakyat Malaysia dengan suara nyanyian adik yang merdu.

Banyak benar, ayah. Banyak benar, ibu. Banyak benar peluang dibuka untuk menyertai bidang seni suara kini. Adik tak mahu lepaskan peluang. Kalau tidak adik rugi.

Jangan runsing, ayah. Adik akan rajin baca Quran dan menjadi juara tilawah. Adik dengar dari kawan-kawan, orang yang rajin bertilawah, suaranya sedap, suaranya langsing, dan boleh menyanyi dengan nada tinggi.

Jangan bimbang, ibu. Adik akan menutup aurat. Sebab itu semua tidak menghalang adik untuk menjadi selebriti terkemuka. Adik akan menjadi penyanyi yang sopan dan menjaga susila.

Ya, ibu. Ya, ayah. Adik akan belajar sungguh-sungguh dalam bidang seni suara. Adik akan belajar teknik vokal, belajar teknik menadakan suara, belajar menari dan membuat persembahan dengan penuh emosi dan bertenaga sekali.

Izinkan adik, ayah dan ibu.

AKO : Jiwa generasi bangsa diperap kolonial hedonisme.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.