Archive for Jun 2005

Izinkan Adik

Ibu,

Dulu, adik bercita-cita menjadi seperti ibu, yang sopan menjaga kehormatan dan maruah diri. Adik mahu menjadi seperti ibu, yang lembut budi pekerti dan pemalu, kerana itulah permata dan mahkota bernilai bagi seorang wanita.

Ayah,

Dulu, adik mengidolakan ayah. Adik menyanjungi peribadi ayah, ketegasan dan takwa ayah kepada Allah. Adik selalu mendengar ayah berzikir dan beratib. Ayah selalu mendoakan kejayaan adik dunia dan akhirat. Adik bercita-cita memiliki pekertimu, ayah.

Ayah dan ibu,

Kini adik rasa, adik mahu menjadi penyanyi. Adik mahu mengharumkan tanah air dengan hiburan dan nyanyian yang enak-enak.

Izinkan adik, ayah. Izinkan adik, ibu. Izinkan adik untuk menjadi seorang bintang. Izinkan adik untuk menjadi penyanyi tersohor tanah air. Memperkenalkan Malaysia ke mata dunia. Membanggakan seluruh rakyat Malaysia dengan suara nyanyian adik yang merdu.

Banyak benar, ayah. Banyak benar, ibu. Banyak benar peluang dibuka untuk menyertai bidang seni suara kini. Adik tak mahu lepaskan peluang. Kalau tidak adik rugi.

Jangan runsing, ayah. Adik akan rajin baca Quran dan menjadi juara tilawah. Adik dengar dari kawan-kawan, orang yang rajin bertilawah, suaranya sedap, suaranya langsing, dan boleh menyanyi dengan nada tinggi.

Jangan bimbang, ibu. Adik akan menutup aurat. Sebab itu semua tidak menghalang adik untuk menjadi selebriti terkemuka. Adik akan menjadi penyanyi yang sopan dan menjaga susila.

Ya, ibu. Ya, ayah. Adik akan belajar sungguh-sungguh dalam bidang seni suara. Adik akan belajar teknik vokal, belajar teknik menadakan suara, belajar menari dan membuat persembahan dengan penuh emosi dan bertenaga sekali.

Izinkan adik, ayah dan ibu.

AKO : Jiwa generasi bangsa diperap kolonial hedonisme.

Leave a comment

Antologi Cerpen Salju Jabal Musa

Suatu kebetulan yang mungkin tidak disengajakan ialah saya merupakan antara lima peserta yang mendahului lain-lain peserta dalam ekspedisi mendaki Jabal Musa sekitar 2002. Rombongan yang menjangkau angka puluhan peserta itu, disertai pelancong-pelancong asing dari pelbagai negara sedikit pun tidak menggoyahkan semangat yang tertancap di jiwa saya untuk menawan puncak Jabal Musa.

Apa yang terawang-awang di fikiran kala kaki memijak Semenanjung Sinai ialah saya ingin merakam amat-amat di dalam hati detik-detik ekspedisi menjelajah Sinai sehinggalah pendakian getir bermula seawal 1 pagi pada malam terakhir ekspedisi itu. Saya berazam untuk menulis dan berkongsi pengalaman berharga itu di dalam karya.

Saya antara lima peserta yang mendahului sehingga dinobat peserta ketiga rombongan yang berjaya menggapai puncak. Ya, lima orang peserta pertama itu adalah seperti lima orang penulis di dalam antologi cerpen Salju Jabal Musa yang akan dilancarkan di Hotel Perdana, Kota Bharu, 10 Jun ini.

Sebelum mendaki, saya mengumpul seberapa banyak cerita dan tawarikh tentang Jabal Musa dan Semenanjung Sinai. Antara cerita yang menarik daripada rakan-rakan senior ialah mengenai salju Jabal Musa. Suhu di puncak yang bertukar setiap musim sejuk menyebabkan tidak semua yang bertuah untuk merasai salju di puncak. Jauh di perdu hati, saya dan rakan-rakan teringin untuk menjadi insan bertuah itu. Insan bertuah merasai salju Jabal Musa.

Setelah tiba di puncak dan menyaksikan keindahan matahari memanjat kaki langit, mampir seorang wanita Jepun menegur mohon keizinan bergambar bersama rombongannya. Usai bergambar, saya yang dicengkam kesejukan duduk di atas seketul batu berzikir menghadap tempat Nabi Musa bermunajat selama 40 hari di puncak.

Pasa masa itulah, tiba-tiba renik-renik salju halus bergentayangan turun di udara. Saya menadah tangan lalu tersenyum. Meskipun salju yang turun kala itu hanya halus, tetapi sudah cukup untuk memenuhi hasrat dan keinginan hati. Di situ, saya mula menyedari tentang keistimewaan salju Jabal Musa. Dan, benak mula mengandaikan bahawa salju Jabal Musa itulah kemuncak ekspedisi kami menjelajah Semenanjung Sinai.

Sekembali dari ekspedisi saya terus mendokumentasikan segala pengalaman itu di dalam karya. Saya mula mencipta watak Maria, membuka lembaran buku-buku sejarah dan tafsir Al-Furqan sehingga terhasillah cerpen Salju Jabal Musa [SJM]. Saya mungkin agak culas [meskipun ini merupakan masalah biasa sebagai penulis baharu] kerana sebelum mengarang saya telah membaca karya Nazmi tanpa jeda. Sehingga SJM seperti terpengaruh dengan karyanya yang berjudul Menyusur Akar Cinta Jabal Musa. Namun, saya tetap yakin bahawa karya kami tetap berbeza dan masing-masing memiliki keistimewaan tersendiri.

Tatkala seorang rakan menjemput saya menyertai angkatan antologi cerpen ketika mula-mula menyertai eSastera.com, saya mula menggempur media-media cetak. Ibarat rencak menggempur semangat menawan puncak Jabal Musa. Jika diamati, empat orang penulis di dalam antologi cerpen Salju Jabal Musa ini mungkin berpangkat umur adik-adik pada saya dan merupakan bekas peserta MPR. Tetapi persamaan tetap wujud bila saya tetap dan sentiasa menganggap diri masih 'adik-adik' dalam jagat Sastera Melayu dengan azam dan matlamat kami yang sama. Apa yang perlu diperhatikan dengan penerbitan antologi ini ialah hasrat dan semangat kami. Hasrat dan semangat kelima-lima penulis muda yang masih mentah ini.

Saya ketepikan segala masalah-masalah yang berlaku di sepanjang penerbitan antologi ini, ibarat saya mengenepikan segala keletihan semasa mendaki Jabal Musa, kerana saya percaya - di hadapan sana telah menanti sesuatu yang manis untuk kami. Ibarat kemanisan yang saya rasai tika menadah tangan menanti renik-renik salju yang bergentayangan turun, dari dada langit Jabal Musa!

AKO : Antologi cerpen Salju Jabal Musa boleh ditempah melalui emel : saljujabalmusa@yahoo.com

Leave a comment

Hidayah

Kamu kembali berfikir dan garu kepala.

Tiba-tiba kamu terasa kulit kepalamu pedih. Berdenyut-denyut. Rupa-rupanya kamu tidak sedar yang kamu terlalu lama menggaru kepala. Ralit. Kamu risau, adakah kepalamu sudah botak seperti Ronaldo atau sudah teruk luka-luka seperti akar-akar kayu yang berceranggah?

Lantas tangan kananmu gesit merasa ubun-ubun kepala. Jeda.

Akhirnya, kamu pun bersyukur kerana rambut masih ada tercacak kemas di atas kepalamu.

Kini kamu akan mengawal tanganmu itu dari terus ralit menggaru-garu kepala. Kamu pun kembali berfikir.

Dia pula di hadapanmu kembali terlopong. Kamu mengalihkan pandangan apabila melihat ada lelehan air liur sudah berlenja dari mulutnya yang ternganga itu.

Kamu cepat-cepat berfikir dan mencari jawapan sebelum air liurnya itu akan jatuh menimpa bumi. Kamu tanya akal dan hatimu sekaligus : apakah yang tertinggal itu wahai akal, wahai hati?

Lantas akal dan hatimu berkata serentak : kami perlukan panduan, dan panduan kami ialah Al-Quran dan Sunnah Rasulullah.

Jiwamu bergetaran. Ada debar yang menghempas.

Dan lekas-lekas kamu mengulangi kata-kata akal dan hatimu itu kepadanya. Dia tersenyum dan terkumam-kumam. Air liurnya yang berlenja kamu lihat sudah hilang. Tidak tahu ke mana. Dia terus meninggalkanmu dan mengucapkan terima kasih.

Jiwamu terus bergetaran. Ada getar yang beralun dalam dada.

Akal fikirmu menjelajah dan menerawang mengingati tulisan-tulisanmu yang pernah kamu hasilkan dahulu. Ya, tidak terarah.

Maka percayalah kamu kini - bahawa menulis berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah itu adalah tanggungjawabmu sebagai seorang Muslim. Ya, supaya kamu tidak akan ditanya Allah di akhirat kelak.

Dup! Dap! Dup! Dap! Jantungmu berdetak kencang.

Kamu kini sedar. Bahawa selama ini kamu menulis tidak pernah berpandukan Al-Quran dan Sunnah. Kamu mula sedar, yang kamu tidak boleh menulis hanya menggunakan akal dan hatimu. Akal dan hatimu perlu dipandu. Dan panduan itu ialah dua perkara - Al-Quran dan Sunnah Rasulullah supaya kamu tidak akan sesat buat selama-lamanya.

Kamu tersenyum dan kini kamu yakin bahawa - suara bisikan akal dan hatimu itu merupakan suatu hidayah!

"Secara peribadi, ada ketika tertentu, saya kembali merindui zaman awal saya dalam dunia penulisan. Zaman yang keseorangan, memenuhi masa dengan kegilaan membaca, menghindari, terluka, sepi, ilham yang hebat dan tidak mempedulikan. Saya sentiasa menginginkan dunia yang tersendiri."

S.M. Zakir, Dewan Sastera, Mei 2005.

AKO : Masih memiliki zaman itu dan mahu terus memilikinya. :)

Leave a comment

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.