Hidayah

Kamu kembali berfikir dan garu kepala.

Tiba-tiba kamu terasa kulit kepalamu pedih. Berdenyut-denyut. Rupa-rupanya kamu tidak sedar yang kamu terlalu lama menggaru kepala. Ralit. Kamu risau, adakah kepalamu sudah botak seperti Ronaldo atau sudah teruk luka-luka seperti akar-akar kayu yang berceranggah?

Lantas tangan kananmu gesit merasa ubun-ubun kepala. Jeda.

Akhirnya, kamu pun bersyukur kerana rambut masih ada tercacak kemas di atas kepalamu.

Kini kamu akan mengawal tanganmu itu dari terus ralit menggaru-garu kepala. Kamu pun kembali berfikir.

Dia pula di hadapanmu kembali terlopong. Kamu mengalihkan pandangan apabila melihat ada lelehan air liur sudah berlenja dari mulutnya yang ternganga itu.

Kamu cepat-cepat berfikir dan mencari jawapan sebelum air liurnya itu akan jatuh menimpa bumi. Kamu tanya akal dan hatimu sekaligus : apakah yang tertinggal itu wahai akal, wahai hati?

Lantas akal dan hatimu berkata serentak : kami perlukan panduan, dan panduan kami ialah Al-Quran dan Sunnah Rasulullah.

Jiwamu bergetaran. Ada debar yang menghempas.

Dan lekas-lekas kamu mengulangi kata-kata akal dan hatimu itu kepadanya. Dia tersenyum dan terkumam-kumam. Air liurnya yang berlenja kamu lihat sudah hilang. Tidak tahu ke mana. Dia terus meninggalkanmu dan mengucapkan terima kasih.

Jiwamu terus bergetaran. Ada getar yang beralun dalam dada.

Akal fikirmu menjelajah dan menerawang mengingati tulisan-tulisanmu yang pernah kamu hasilkan dahulu. Ya, tidak terarah.

Maka percayalah kamu kini - bahawa menulis berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah itu adalah tanggungjawabmu sebagai seorang Muslim. Ya, supaya kamu tidak akan ditanya Allah di akhirat kelak.

Dup! Dap! Dup! Dap! Jantungmu berdetak kencang.

Kamu kini sedar. Bahawa selama ini kamu menulis tidak pernah berpandukan Al-Quran dan Sunnah. Kamu mula sedar, yang kamu tidak boleh menulis hanya menggunakan akal dan hatimu. Akal dan hatimu perlu dipandu. Dan panduan itu ialah dua perkara - Al-Quran dan Sunnah Rasulullah supaya kamu tidak akan sesat buat selama-lamanya.

Kamu tersenyum dan kini kamu yakin bahawa - suara bisikan akal dan hatimu itu merupakan suatu hidayah!

"Secara peribadi, ada ketika tertentu, saya kembali merindui zaman awal saya dalam dunia penulisan. Zaman yang keseorangan, memenuhi masa dengan kegilaan membaca, menghindari, terluka, sepi, ilham yang hebat dan tidak mempedulikan. Saya sentiasa menginginkan dunia yang tersendiri."

S.M. Zakir, Dewan Sastera, Mei 2005.

AKO : Masih memiliki zaman itu dan mahu terus memilikinya. :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.