Kau, manusia hebat! [Dedikasi buat peserta RINDU '05]

Kau tidak pasti, apakah ujian yang timpa menimpa, yang bertali temali itu adalah tanda Tuhan murka kepadamu?

Atau, apakah ujian yang kadang menyesakkan jiwamu, yang kadang menyusutkan semangatmu, yang kadang meluluhkan nubarimu itu adalah nyata sebuah peringatan dan tazkirah dari Tuhan?

Kau buntu, tenggelam dalam sebuah pencarian.

Bila jelas di matamu, melihat manusia di sekeliling yang sentiasa girang menyambut hari-hari mendatang, kau jadi cemburu. Kau tanya hati dalam jujuhan air mata - kenapa kau yang diuji?

Ada getaran dalam dada. Kuat memecah sebak dan pilu di hatimu. Ada cahaya yang bersinar dari mata hatimu. Ada bisikan kecil lahir dari dalam sanubari - kau sebenarnya menjadi insan pilihan Tuhan untuk menerima ujian.

Akal fikirmu pula menjelajah hati dan berkata - Tuhan menyayangimu lebih daripada manusia yang Tuhan berikan kesenangan itu, supaya kau mengingati akan karibnya mati, supaya kau berfikir betapa daifnya habuan duniawi.

Kau jadi kelu, bila akalmu menterjemah jiwamu yang diasak persoalan bertalu-talu. Namun, dalam ribuan persoalan itu, nyata pusat akalmu berhenti pada persoalan ini - bukankah matlamat utama hidupmu adalah untuk kesenangan akhiratmu?

Tubuhmu menggigil, bila melihat berjuta muslim yang mencintai dunia dan takutkan mati. Tubuhmu gementar bila mengingatkan ramai orang Islam yang tidak menanam benih untuk kesenangan akhiratnya.

Juga jelas di matamu, masalah yang berbelit-belit, pintal berpintal itu nyata membuatkanmu sering mengingati Tuhan, tenggelam dalam sujud panjang kala dinihari.

Bukankah di mataku, dan di mata mereka - kau seorang manusia yang hebat?

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.