Idea oh idea

Idea memang banyak. Sebagai penulis dan motivator, minda sudah dilatih untuk sentiasa berfikir dan pancaindera ikut sama merenung. Tengok gelagat pelajar yang macam-macam, telatah guru yang manca ragam, bikin motivasi yang jumpa macam-macam jenis orang, membuatkan idea meredas-redas masuk ke dalam kotak fikir.

Tapi, itulah, bila sudah letih dan dibungkus kantuk, idea mudah bubar dan susah pula mahu dipanggil semula. Teringat juga hendak mencatat, tapi banyak pula kerja yang bertandang dan lebih aula untuk diselesaikan. Ingatan hendak mencatat pun bercempera.

Tu sebab menulis juga perlukan mujahadah dan pengorbanan jadi mesti. Mungkin sesetengah penulis tidak suka menulis ada deadline. Lebih suka bebas dan tidak terikat.

Bagi aku? Tak kisah. Deadline boleh membuatkan aku lebih peka dan terdorong untuk menulis. Cuma, jangan dek kerana terkejar, karya pun jadi lahabau.

Untuk ubatkan hati kita, marilah soroti petikan artikel SN. Shahnon Ahmad, Dongeng Hujan dalam DS, Januari 2005 :

"Sebagai seorang sasterawan, ilham atau bahan untuk mencipta memang banyak sekali. Sering berlegar dalam kepala malah, macam awan mendung yang akan menghasilkan hujan. Namun, ilham tinggal ilham. Idea tinggal idea juga. Karya tidak juga menjadi. Apabila hujan menjadi, bermakna hujan akhirnya turun membawa rahmat. Alangkah indahnya apabila hujan turun membawa rahmat. Alangkah indahnya apabila karya tercipta membawa manfaat."

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to

Siti Rahmah Kamarudin berkata...

saudara ada novel ni ke? rasa macam nak pinjam boleh ke? :D

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.