Dominasi Tebrau : Hadiah untuk wanita Islam

Usai membaca Dominasi Tebrau. Sekarang sedang mencicipi Seorang Tua di Kaki Gunung. Aku tidak mahu mengulas panjang tentang novel Dominasi Tebrau karya pengarang wanita sensasi tanah air ini. Hanya sebuah resolusi - novel ini merupakan hadiah buat wanita-wanita Islam. Cari dan bacalah!



Blurb novel :

Dominasi Tebrau membawa tema besar tentang pembangunan korporat siber, menggambarkan tentang keupayaan sekumpulan cendekiawan wanita Malaysia memanjat tamadun dunia dalam bidang astrofizik, teknologi perubatan dan bioteknologi sehingga mencipta nama di peringkat antarabangsa, malah berazam :

"Dunia akan kugoncang dengan tangan yang mengayun buaian anak-anak negaraku dan bangsaku."

Profesor Amira, pakar astrofizik yang penyayang dan menjadi pendorong; Siti Zuraidah pakar bedah neuro yang perindu; Nur Nilam, pakar bius yang pengasih dan penyedih; Siti Hawa, profesor biokimia yang tenang - semuanya berganding bahu membangunkan Hospital Siber di Tebrau Holding. Ayah, si pemburu cita-cita yang mahu memartabatkan bangsa di negara orang, akhirnya pasrah pada kehendak anak-anak yang meletakkan kecemerlangan bangsa di puncak Menara Tebrau Holding yang sinarnya bercahaya ke seluruh dunia.

Laporan ringkas Panel Penilai Peraduan Menulis Novel Alaf Baru 2001 :

"Novel ini sarat dengan idea rekonstruksi peranan wanita dalam masyarakat dan membebaskan tipa streotaip yang melabelkan wanita dengan fungsi domestik, sebaliknya wanita diberikan peranan meneroka kemajuan dalam ruang eksternal. Novel ini membawa teknik yang kompleks dengan plot compound, berat dan beragam."

Bagi aku, novel ini berjaya bukan sahaja dengan wahana pengarang menggarap karyanya, tetapi juga dek wujudnya wacana pemikiran yang seimbang, sejajar dengan kehendak Islam meninggikan martabat wanita. Justeru, wanita Islam tidak boleh lagi berpaling ke belakang, sedar akan peranan dan potensi diri dengan kebersamaan rijal, untuk menggerak agenda pembangunan.

Memo : Novel ini telah memenangi tempat pertama dalam Peraduan Menulis Novel Alaf Baru 2001 anjuran DBP.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.