Kita dan mereka di Aidilfitri

*Palestin

Palestin meraikan Aidilfitri dengan terus meratap kematian pemimpinnya, Yasser Arafat, tidak menduga Aidilfitri kali ini mereka akan kehilangan seorang pejuang yang menjadi kekuatan mereka mendapatkan kembali tanah yang dirampas Israel.Empat hari selepas kematian tokoh pejuang itu dan tiga hari selepas pengebumiannya di Tebing Barat, pelarian di kem Jabaliya, masih terbayang-bayang wajah pemimpin yang pernah melawat tanah perkuburan mereka yang syahid, pada Aidilfitri lalu.

*Iraq

Rakyat Iraq di Fallujah pula terus menerima bedilan meriam dan peluru berpandu tentera Amerika Syarikat, dan pada minggu terakhir Ramadan lebih 1,200 pejuang terbunuh dalam pertempuran yang turut menggegarkan bandar Mosul, pada Aidilfitri semalam.

*India

Sementara itu di Kashmir, pemberontak Islam didakwa membunuh tiga anggota polis pada petang menjelang Aidilfitri, di sebuah perkampungan Hindu yang menjadi menjadi medan pembunuhan beramai-ramai tahun lalu. Polis berkata, kumpulan militan menyerbu sebuah pusat kawalan polis di Nadimarg, 80 kilometer di selatan Srinagar.

*Thailand

Di negara jiran, Thailand, ketegangan semakin memuncak menjelang Aidilfitri, dengan lima letupan berlaku dalam tempoh 24 jam dan membunuh seorang lelaki Buddha dan mencederakan 29 yang lain, kelmarin.

*Indonesia

Di pekan Poso, Sulawesi Tengah, sekurang-kurangnya enam orang maut selepas sebiji bom memusnahkan sebuah bas mini berhampiran sebuah pasar. Tidak diketahui siapa melancar serangan itu, tapi penganalisis mendakwa terdapat kumpulan Islam radikal beroperasi di kawasan terbabit.

Presiden Indonesia yang baru dipilih, Susilo Bambang Yudhoyono, menegaskan umat Islam amat sedih kerana dianggap sama seperti pengganas dan sukakan keganasan."Kami amat sedih sekiranya pendapat dunia, sama secara sengaja atau tidak, tapi bertujuan untuk menyamakan umat Islam sama seperti pengganas dan gemarkan keganasan.

Sudah pasti umat Islam akan menolak tindakan yang menganggap kami seperti dalang pengganas di dunia ini," kata Susilo dipetik agensi berita Antara ketika menyampai ucapan 'Selamat Menyambut Aidilfitri' kepada rakyat Indonesia, republik yang memiliki umat Islam teramai dunia.

*Pakistan

Presiden Pakistan, Pervez Musharraf, turut mendesak penduduknya mengelak daripada membezakan sesama manusia. "Kita patut menyemai perasaan bersaudara, perpaduan dan saling menyayangi, hanya dengan itu kita dapat menghapuskan sebarang perbezaan, sikap melampau dan keganasan, serta bergerak ke arah laluan untuk mencapai kemajuan dan kemakmuran," katanya.

Bagi menghormati kematian Arafat, beberapa negara Arab menyambut Aidilfitri secara lebih sederhana.

*Lubnan

Di Lubnan, Perdana Menterinya, Omar Karameh, berkata dia tidak menerima sebarang ucapan Aidilfitri seperti kebiasaan, berikutan kehilangan Arafat amat terasa dan sekali gus membayangi suasana gembira beberapa negara Teluk.

Tajuk berita utama sebuah akhbar di Emiriah Arab Bersatu 'Aidilfitri Amat Suram', manakala sebuah akhbar di Qatar melaporkan :

"Tidak ada kegembiraan di wajah penduduk di sini, apa lagi dengan pembunuhan beramai-ramai dan kemusnahan yang dilakukan oleh tentera AS di Fallujah dan disusuli dengan kematian pemimpin Palestin, Yasser Arafat."

*Iran

Di Iran, pemimpin tertingginya, Ayatollah Ali Khamenei, dalam khutbah Aidilfitri kelmarin, berkata : "Bagi semua yang menyempurnakan puasa, Ramadan menjadi bulan berkabung kerana pelbagai bencana yang menimpa Palestin dan Iraq."

*Afghanistan

Di Afghanistan, bekas pemimpin Taliban, Mullah Mohammed Omar, mengeluarkan kenyataan Aidilfitri dengan mencabar rakyat negara itu supaya 'menghalau' tentera asing dari bumi Arab itu.

*Algeria

Di Algeria, ribut ganas membunuh empat orang dan 18 lagi dilaporkan hilang, tapi umat Islam di sana meneruskan sambutan Aidilfitri seperti biasa dengan Presiden Abdelaziz Bouteflika, menunaikan sembahyang raya di masjid besar di Algiers.

*The Hague

Sementara itu di The Hague, pembunuhan penerbit filem, Theo Van Gogh, dipercayai oleh seorang radikal Islam, tidak menjejaskan sambutan Aidilfitri di negara itu, walaupun hubungan antara umat Islam dan Kristian di sana agak tegang sejak kejadian pada 2 November lalu.

Sumber : Berita Harian, 16 November 2004.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.