Sayonara kota Damsyik

Semalam kami bersolat di Masjid Syeikh Ramadan al-Buti pengarang kitab popular Fiqh Sirah di daerah Rukn ad-Din, Damsyik. Sayangnya, bukan beliau yang memberi khutbah pada hari tersebut. Apapun aku bersyukur kerana berjaya juga tiba dan solat di masjid ulama terkenal ini. Di kawasan ini juga terdapat Universiti Abu Nur yang menjadi tempat kediaman ramai mahasiswa asing dari pelbagai negara.

Seusai solat kami berhenti berehat di sebuah restoran Arab Syria sebelum menziarahi makam Arba'in di Jabal Qasiyun; kawasan yang dipercayai berkumpulnya 40 orang wali dunia. Di sana juga terdapat 'batu menangis' yang menjadi saksi tragedi pembunuhan pertama di dunia - Qabil dan Habil. Pendakian ke puncak Qasiyun kali ini agak mencabar. Kami terpaksa mendaki Jabal Qasiyun dengan menaiki Tut tut [Tut tut adalah nama panggilan sebuah kenderaan awam - sebuah lori pick up]. Di sini, kita akan menyaksikan lori kecil ini menyusuri lorong-lorong kecil di celah-celah penempatan masyarakat Arab di lereng jabal. Tiba di sebuah kawasan, kami terpaksa berjalan kaki mendaki jabal sepanjang 5 km yang menyebabkan sendi-sendi begitu pegal dan letai [ini mengingatkan aku kepada ekspedisi mendaki Jabal Musa tahun lalu, meskipun jabal ini tidak setinggi dan secabar Jabal Musa].

Tiba di puncak, kami berehat dan meneguk air bagi menghilangkan rengsa. Semasa melihat makam tinggalan 40 wali itu, kami dipaparkan dengan gelagat 4 orang Arab yang berzikir penuh jelera menggunakan gendang [dipercayai ahli tarekat]. Kemudian barulah kami berkesempatan melawat 'batu menangis' yang diriwayatkan terkejut dan sedih setelah melihat tragedi Qabil dan Habil. Yang mengagumkan ialah memang terdapat 2 titisan air yang jatuh menitis pada batu tersebut. Kami tercari-cari juga di mana puncanya, tetapi tidak ketemu. Perkara inilah yang menjadi bukti kuat batu ini dikatakan menangis. Wisata kami tamat hari ini dan kembali semula ke Hajar Aswad sekitar jam 6.25 petang.

25 September - Kami berangkat ke Busra melalui daerah Dar'a, 141 km dari kota Damsyik. Kami berangkat ke sana sekitar jam 9.30 pagi dan tiba jam 12.05 tengahari dengan menaiki service [van sewa kecil yang merupakan kenderaan awam popular masyarakat Arab Syria; di Mesir dikenali sebagai Tramco]. Di sini terdapat sejarah ribuan abad yang lampau seperti Roman Theatre yang terbina sejak awal kurun ke-3 yang memberi faedah besar terhadap pemerintahan Islam selepasnya. Binaan ini biasa menjadi sebuah kubu pertahanan yang kuat dari serangan musuh. Pembinaan Roman Theatre ini diperbaharui di akhir kurun ke 5 dan 11 semasa Syria diperintah oleh Seljuks dari kerajaan Islam Fatimiah. Di sini, kami menyaksikan seni bina yang cukup antik dan cantik.

Kami meneruskan kembara dengan berjalan kaki beberapa kilometer dari situ sehingga bertemu sebuah gereja lama [didakwa gereja tertua di daerah Busra] yang dibina pada kurun ke-4 tempat kediaman rahib Buhaira. Di sinilah Rasulullah S.A.W. bertemu dengan rahib Buhaira, ketika mengikuti bapa saudara Abi Talib dengan sebuah rombongan perdagangan mampir di Syam. Mereka bertemu dengan Buhaira dan beliau mengarahkan agar Abi Talib membawa pulang semula Rasulullah bagi mengelakkan baginda dibunuh Yahudi Laknatullah. Beberapa meter dari kawasan itu juga terdapat tinggalan tapak kaki unta Rasulullah ketika singgah di Syam di dalam sebuah masjid yang bernama Mabrak an-Naqa. Hasrat untuk menziarahi makam Imam Nawawi di daerah Nawa tidak tercapai apabila kami kesuntukan waktu dengan perut berkeroncong.

Kami kembali ke Damsyik, makan ayam panggang di sebuah restoran sebelum menyusuri Pasar Hamidi untuk solat Jamak dan Qasar di Masjid Umawi. Kami mengambil kesempatan ke Masjid Ruqayah [anak perempuan Saidina Ali] yang begitu cantik dengan batu-batu kristal bergemerlapan [dipercayai dibiayai oleh kerajaan Iran untuk puak Syiah]. Kami kemudian bergambar dengan seorang anak Arab yang comel sebelum melihat-lihat barangan di Pasar Hamidi buat kali terakhir. Kami seterusnya berjalan kaki ke arah sebuah terusan di tengah-tengah kota; menyaksikan Sungai Barada yang mengalir lesu membelah keheningan malam kota Damsyik.

Di hati kini - Selamat tinggal kota Damsyik!

Memo : Esok kami akan kembali semula ke Jordan di susur-susur terakhir wisata kami.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to

Hamba Allah berkata...

Assalamualaikum,

tak sangka sampai ke syria enta ya, Allahu Allah...tahniah la;-)

k.ikin terengganu

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.