Bukan sekadar wisata

Aku akan ke Jordan dan Syria beberapa hari. Permusafiran akan bermula malam ini. Yang pasti, kembara kali ini bukan sekadar wisata, ada tugas yang perlu dilaksanakan. Mahasiswa Jordan telah tetapkan 20hb sebagai tarikh seminar dan bengkel bersama aku. Segalanya demi Allah, demi sastera yang semakin dilupai. Nantikan titipan-titipan aku di AKO sepanjang safar. Doakan Allah mempermudahkan dan safar ini diberkati Tuhan.

Ikuti versi kedua interviu eksklusif bersama Tok Rimau.

ii.

Versi II : Peranan kita

5] Selain saya dan Mohd. Nazmi Yaakub, kini telah ramai penulis-penulis dan penggiat sastera tanah air yang terlibat secara langsung dalam penulisan jurnal dan weblog seperti Sri Diah, Zaid Akhtar, Nisah Hj. Haron, Ghafirah Idris dan lain-lain. Apakah pandangan Tok terhadap perkembangan ini?

Weblog meraikan motif pemiliknya. Ianya boleh dijadikan ruang draf satu untuk penulis mengukur penerimaan idea-idea mereka. Ianya juga boleh menjadi tempat bagi penulis berkomunikasi dengan pembaca. Tidak kurang juga yang menggunakan blog sebagai tempat memasarkan hasil kerja mereka. Tok mengharapkan penulis-penulis pro ini dapat mencabar penulis-penulis amatur untuk menulis dengan lebih baik. Pun begitu, Tok sedia maklum bahawa menulis dalam medium buku dan medium weblog perlu kemahiran yang berlainan. Ada penulis pro yang gagal menarik khalayak dalam weblognya walaupun dia berjaya menjual bukunya dengan banyak. Pun begitu, weblog di kalangan penulis, pelukis, pembikin filem atau posmen sekalipun adalah perkembangan yang sihat. Sekurang-kurangnya umum dapat menyelami pahit-manis berkecimpung dalam bidang tersebut.

6] Apakah faedah dan manfaat menulis dan memiliki weblog ini kepada sasterawan, pendakwah dan masyarakat umum?

Weblog untuk sasterawan boleh digunakan sebagai tempat berkarya. Untuk pendakwah sebagai tempat berdakwah dan untuk umum sebagai tempat menulis untuk diri sendiri. Banyak faedahnya, contohnya: Tok komplen tentang taktik kotor syarikat jualan alat elektronik. Pengguna lain tahu tentang itu lalu mereka pun berwaspada. Sedikit sebanyak ini membantu dalam masyarakat yang menerokai pembelajaran sepanjang hayat. Perkongsian ilmu amat penting. Apapun ini bukan contoh yang baik kerana Tok bukan seorang sasterawan.

7] Ada yang mengatakan, menulis weblog ini seperti mendedahkan perkara-perkara peribadi atau mempromosi diri kepada umum. Apakah pandangan Tok terhadap kata-kata ini?

Seperti parang. Boleh diguna untuk menebang belukar dan juga untuk menebas kepala orang. Boleh buat dosa dan juga boleh buat pahala. Begitu juga blog, samada memberi dosa atau pahala bergantung pada tindakan penulisnya. Setakat promosi diri itu rasanya perkara kecil. Kalau ada yang khianat dan mencemuh orang. Itu serius tu. Tapi Internet adalah medium bebas. Apa yang penting masyarakat perlu menuju ke arah Celik Media. Mereka perlu dapat membezakan yang baik dan yang buruk. Tidak semua yang bercetak itu adalah baik. Kempen membaca [buku dan web] patut tukar kepada kempen membaca dengan kritikal.

8] Untuk yang terakhir, apakah nasihat dan harapan Tok kepada semua penulis dan ahli geng jurnal?

Nasihat Tok, samalah dengan nasihat Tok pada diri sendiri. Kalau tak mampu saing dengan orang, sainglah dengan diri sendiri. Pastikan tulisan hari ini lebih bermutu dari semalam. Buatlah yang termampu untuk Geng Jurnal. Orang miskin sedekah macam orang miskin dan
orang kaya sedekah macam orang kaya. Bila Tok kata pasal kaya-miskin ni, Tok tak kata pasal wang tapi Tok cerita pasal usaha, kederat, keikhlasan dan dedikasi.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.