Di ambang pintu Ar-Rayyan

Amin meneruskan larian. Beberapa meter di hadapan garisan penamat jelas kelihatan. Beberapa orang peserta di belakangnya sudah memulakan pecutan. Dia terkenangkan segala kepayahan dan kesusahan yang telah dihadapinya untuk sampai ke peringkat ini. Wajah ibu yang tersenyum, ayah yang tidak putus memberi semangat, terus segar memberi inspirasi dan kini semangat Amin berkobar-kobar. Tanpa menghiraukan keletihan yang menjarah, dia mula memecut dan garisan penamat kita menjadi motivasi untuknya menamatkan larian seterusnya menerima anugerah. Rakan-rakan peserta menjadi cabaran untuknya semakin laju memecut.

Akhirnya Amin berjaya menamatkan larian. Dalam keadaan tercungap-cungap, semua orang mengucapkan tahniah kepadanya. Paling menggembirakan Amin, ibubapanya datang dan memeluknya sambil mengucapkan tahniah berulang kali. Amin telah berjaya merangkul anugerah tempat pertama pada hari itu.

Pengajaran dari kisah

Kisah Amin ini sama seperti Ramadhan yang akan kita akhiri. Hari terakhir Ramadhan bakal menjadi penentu kepada kemenangan dan anugerah yang akan kita peroleh. Rasa cinta, pengorbanan, garisan penamat, pesaing-pesaing dan anugerah menjadi motivasi untuk kita semakin laju memecut menamatkan larian.

Dengan rasa penuh kecintaan kepada Allah, maka puasa kita menjadi indah dan cemerlang, betapa kita merasakan segala kesusahan dan keperitan tidak memberi kesan walau sedikitpun kerana rasa cinta kepada-Nya. Segala amalan yang dilakukan semata-mata kerana cinta kepada-Nya adalah jalan membina makna sebenar taqwa dalam diri seorang Muslim. Inilah golongan yang apabila perginya Ramadhan, maka pergilah bersama segala kegembiraan dan ria dalam hidupnya disebabkan nikmat beribadah dan pahala yang tiada galang gantinya.

Segala susah payah dan pengorbanan sepanjang Ramadhan menjadi penanda aras kepada sebuah kemenangan. Dan sesungguhnya tiada kejayaan dan kemenangan yang lebih manis melainkan setelah melalui sebuah kepayahan dan pengorbanan. Sesungguhnya kemenangan kita di iIdulfitri merupakan kemenangan setelah sebulan bermujahadah dengan segala susah payah menakluk nafsu dan menyelami keperitan saudara-saudara kita yang lebih memerlukan.

Marilah menjadikan hari terakhir 'garisan penamat' Ramadhan ini sebagai motivasi untuk kita memperkukuh dan melengkapkan segala persiapan untuk menghadapi 11 bulan yang berikutnya, atau yang lebih tepat untuk kita menghadapi sebuah kematian. Syawal bukan sahaja bulan kemenangan dan kegembiraan, tetapi menjadi bulan ujian untuk menilai dan menguji hawa nafsu setelah sebulan ditarbiah, dididik dan diasuh.

Pada akhir Ramadhan ini, sewajarnya kita bermuhasabah diri dengan mengukur kejayaan dan proses tarbiah yang telah kita lalui selama sebulan berbanding orang lain. Lihatlah rakan baik anda, mungkin rakan sekerja, mungkin sahabat jauh, mungkin yang sangat dekat dengan kita, seperti isteri, suami, kaum kerabat. Berapa kali mereka khatam al-Quran pada Ramadhan kali ini? Berapa rakaat solat tahajud yang telah mereka tunaikan sepanjang Ramadhan ini? Perhati dan berjuang untuk lebih gigih dan menandingi mereka. Jadikan orang yang lebih berilmu dan beramal itu sebagai pesaing sihat kita untuk berusaha dan bermujahadah. Apabila melihat Akhirat, lihatlah orang yang lebih hebat, lebih terkehadapan daripada kita, supaya kita akan lebih gigih, lebih kuat dan lebih berusaha untuk menuntut ilmu dan beramal.

Justeru semoga kita akan mendapat anugerah yang tertinggi dalam hidup seorang Muslim, iaitu anugerah Taqwa, kedudukan yang paling mulia di sisi-Nya.

Memohon keampunan dan bersyukur

Jangan lupa untuk sentiasa memohon keampunan daripada Allah. Sesungguhnya kehidupan kita sebagai hamba-Nya di bulan Ramadhan telah menambah rasa kecintaan kita kepada-Nya, dan bulan Ramadhan adalah wasilah untuk kita semakin gigih beramal. Sekiranya kita cinta kepada Ramadhan, Ramadhan akan pergi, tetapi jika kita cinta kepada Allah, Allah itu sentiasa ada dan hidup buat selama-lamanya. Pohonlah keampunan daripada-Nya tanpa putus. Sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Kasih sayang-Nya sangat luas, dan jangan dicabar-cabar pula kemurkaan-Nya.

Firman Allah dalam al-Quran :
"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan kamu lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu, dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima Taubat." [An-Nasr : 1-3]

Panjatkan syukur kepada Allah apabila tibanya hari kemenangan. Ingatlah kita dimuliakan kerana Islam, dan bersyukurlah kerana kita dipilih berada di dalam kemuliaan itu. Bersyukurlah kerana kita sempat untuk menghabiskan Ramadhan pada kali ini, dan berdoalah agar kita akan dipertemukan kembali dengan Ramadhan akan datang.

Sesungguhnya kita tidak tahu adakah amal perbuatan kita di sepanjang Ramadhan yang lalu, yang kita isi dengan zikir dan tilawah, diterima atau tidak oleh Allah, sehingga kita layak untuk merayakan 'Idulfitri dengan penuh kegembiraan dan sinaran cahaya dari-Nya. Sekiranya ditolak, betapa kita telah meninggalkan bulan suci ini dalam kecelakaan, kerugian dan penyesalan.

Maha Suci Zat yang memberikan pengampunan, membukakan pintu taubat, terimalah ya Allah segala amalan kami, golongkanlah kami dalam kalangan hamba-Mu yang diterima puasa, solat, zikir dan tilawahnya. Amin ya Rabbal 'Alamin.

Usah menipu Allah

Berapa ramai orang yang tidak mengingati Allah melainkan di bulan Ramadhan, selepas bulan Ramadhan dia kembali lupa, lalai, bermaksiat, berpaling dan membelakangkan ajaran al-Quran? Bukankah pemilik bulan Ramadhan ini juga merupakan pemilik bulan Syawal, bulan Sya'ban dan bulan-bulan yang lain?

Sikap ini samalah seperti sikap Bani Israel yang hanya tunduk dan takut jika berada dalam keadaan kesempitan dan sengsara, tetapi apabila mendapat kesenangan dan nikmat, mereka lupa diri dan angkuh. Sikap ini samalah seperti sikap orang-orang Munafik, yang hanya mengambil kesempatan untuk meraih kesenangan dan kemuliaan dunia melalui Islam.

Golongan inilah golongan yang menipu Allah!

Teman-teman,

Jika kita beramal kerana Ramadhan, jadilah kita hamba yang Ramadhaniy, dan Ramadhan telah datang dan akan pergi. Jika kita beramal kerana Allah, jadilah kita hamba yang Rabbaniy, dan sesungguhnya Allah sentiasa ada, sentiasa hidup, sentiasa memerhati.

Kita beramal kerana Allah, berharap kerana-Nya dan Ramadhan hanya sebagai batu loncatan untuk kita berubah dan menjadi Mukmin Muttaqin.

Di ambang pintu Ar-Rayyan

Salam Syawal kepada semua sahabat-sahabat. Selamat menyambut bulan kemenangan, bulan kesyukuran dan kekalkan momentum Ramadhan dalam diri kita.

Salam Syawal 1431H daripada :

Amiza Khusyri bin Yusof

Khairun Nisak binti Munzir

Muhammad Ikram Baihaqi bin Amiza Khusyri


Maaf zahir dan batin daripada kami sekeluarga. Kullu 'Am Wa Antum Bikhair!

Semoga kami dan kita semua akan sama-sama dipertemukan di pintu Ar-Rayyan di Akhirat nanti. Amin ya Rabbal 'Alamin. Taqabbalallahu Minna Waminkum!

"Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada hari Kiamat kelak. Tidak masuk bersama mereka seorang pun selain daripada mereka. Diumumkan : "Di manakah orang yang berpuasa?" Maka mereka pun masuk melaluinya (pintu Ar-Rayyan). Setelah orang yang terakhir daripada mereka telah masuk, ditutup (pintu itu) maka tiada lagi orang lain yang akan memasukinya." [Riwayat Muslim, 1947 / Bukhari, 1763]

Minal A'idin Wal Faizin.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.