Di dalam hatimu ada "Sakinah"

Seorang pelajar yang aktif berprogram motivasi datang kepada saya dalam keadaan penuh emosi. Dia meluahkan rasa tidak puas hatinya kepada saya tentang isu sebuah program yang diharamkan oleh seorang mufti baru-baru ini. Sehingga pelbagai sangkaan yang tidak baik keluar daripada mulutnya.

"Dengki agaknya, ustaz."

"Banyak lagi isu lain seperti tak tutup aurat, buang bayi yang perlu diberi perhatian."

Saya mendengar dengan sabar. Saya teringat peristiwa dalam sebuah hadis seorang pemuda datang bertemu Rasulullah s.a.w meminta izin berzina. Pada saat semua sahabat lain marah dan berang dengan sikap pemuda tersebut, Rasulullah s.a.w bersikap tenang dan sabar, dan inilah acuan yang perlu dicontohi oleh para da'ie dalam menangani permasalahan remaja pada hari ini.

Saya memulakan sesi pertanyaan balas selepas luahan pelajar tersebut reda.

"Kamu tahukan ilmu agama itu apabila dipelajari dan didalami merupakan suatu amanah?" Pelajar itu mengangguk.

Saya bacakan firman Allah dalam surah Al-Fatir, ayat 28, "Sesungguhnya yang bimbang dan takut kepada Allah (melanggar perintah) dalam kalangan hamba-hamba-Nya adalah ulama."

"Kamu tahu apabila seseorang dilantik menjadi mufti, bukan hanya kerana tahap ilmunya, tapi juga melalui pengalamannya dalam menangani sesuatu isu berkaitan agama?" Angguk lagi.

"Dan kamu juga tahukan, bukan senang sesuatu fatwa itu dikeluarkan, berdasarkan kajian dan penelitian? Mungkin dia melihat isu itu bukan semata melalui hujah ilmiah, tetapi juga melalui pandangannya sebagai seorang yang berpengalaman dalam bidang dakwah di tempatnya."

Di sini, pelajar itu kelihatan tidak selesa dan segera membalas.

"Tapi tak semestinya pandangannya itu kita tidak boleh bahas dan muzakarah, ustaz." Ada nada emosi dalam suaranya.

"Benar, dan untuk bermuzakarah tentang sesuatu pandangan atau isu, kita perlu utamakan muhkamat (dalil yang disepakati) dan bukan mutasyabihat (dalil yang diperselisihkan). Kita juga perlu jauhkan emosi dan perasaan lalu berbahaslah dengan baik melalui kajian dan ilmu serta berlapang dada menerima." Saya bertenang melayan emosi seorang remaja yang selalu bergelodak.

Saya membacakan kepadanya Allah dalam surah An-Nahl, ayat 125, "Serulah (manusia) kepada jalan Rabbmu dengan hikmah dan nasihat yang baik, dan bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat di jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."

"Sebagai seorang yang belajar agama, mendalami ilmu agama, yang sering mendapat perhatian orang ramai, kita ibarat 'duta' kepada masyarakat, segala pandangan yang kita berikan haruslah berlandaskan ilmu dan tidak boleh bertunjangkan emosi dan perasaan yang tidak terkawal."

Saya membacakan hadis nabi s.a.w :

من يرد الله خيرا يفقه فى الدين

"Sesiapa yang dikehendaki Allah kebaikan, maka Allah akan memberikannya kefahaman dalam (ilmu-ilmu) agama."

Pelajar itu mengangguk, kemudian menghela nafas panjang.

"Sebagai seorang yang mendalami ilmu agama juga kita perlu menjadi 'Arif (beramal dengan ilmu) dan bukan taklid (ikut-ikutan) semata-mata. Islam membenarkan perselisihan dan perbezaan pandangan, kerana Islam menolak fanatisme, tetapi muzakarah mestilah didasari dengan perasaan bersangka baik, tidak mengeji, menyakiti dan menimbulkan permusuhan."

"Samalah apabila kita mengkritik kelemahan dan kekurangan orang lain, kita juga tidak boleh menyatakan kelebihan dan kehebatan diri sendiri dan apa yang kita lakukan."

Saya membacakan pula firman Allah dalam surah An-Najm, ayat 32, "Dan Dia mengetahui tentang kamu ketika Dia menjadikan kamu dari tanah dan ketika kamu masih janin dalam perut ibumu; maka janganlah kamu mengatakan dirimu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang yang bertakwa."

Pelajar ini mula mendengar dengan khusyuk.

"Kemudian bekerjasamalah mencari kebenaran untuk kebaikan bersama, barulah perselisihan itu akan membawa maksud 'rahmat' untuk ummah."

Saya menarik nafas, kemudian melihat jam yang menghampiri waktu terdesak sebelum pergi memulakan kuliah.

"Wahai anakku, ketahuilah kamu sebagai remaja, Islam membenci perpecahan dan mengutamakan ukhuwah. Sentiasalah belajar berlapang dada dan menghormati pandangan orang lain, walaupun kamu tidak menyetujuinya. Itulah resepi untuk kamu menangkis segala gelodak dan gelombang yang menyesakkan dada. Insya-Allah, di dalam hatimu akan ada sakinah (ketenangan)."

Saya tersenyum, kami bersalaman dan sebelum berpisah pelajar tersebut mengucapkan, "Terima kasih banyak, ustaz."

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.