Yang betul-betul nafsu

"Apa pendapat ustaz dengan bazar Ramadhan?" Tanya seorang sahabat jemaah.

"Bagus. Sebab dengan Ramadhan inilah membuka pintu rezeki kepada peniaga-peniaga Muslim tidak seperti bulan yang lain. Apatah lagi, kebanyakan daripada kita hari ini memilih untuk membeli juadah berbuka di bazar-bazar Ramadhan kerana suami isteri yang bekerja. Ada suami yang pergi ke bazar Ramadhan untuk membeli juadah dengan niat untuk memudahkan urusan isteri, mengurangkan tekanan isteri dengan memasak seusai pulang bekerja, menguruskan anak, kemudian bertarawih pula pada waktu malamnya. Kasihan para isteri, penat." Saya bersuara optimis.

Sahabat tadi mengangguk.

"Dan tentunya dengan niat yang baik dan betul akan mendatang pahala, apatah lagi di bulan yang mulia inikan ustaz?"

Saya pula yang mengangguk.

Mengenal Nafsu

"Tapi ustaz, bulan Ramadhan ini banyak benar bazar-bazar yang buka. Serabut." Sahabat itu kerut kening.

"Pertamanya kita mesti tahu bahawa berniaga itu sunnah, melaksanakannya dengan kepatuhan kepada syarak dikira sebagai suatu ibadah. Kita sebagai pembeli juga harus peka tentang perkara ini. Apabila peniaganya menutup aurat dengan sempurna, kelihatan membaca al-Quran pula semasa sedang menunggu pelanggan, betapa hati terasa enak dan tenang untuk membeli. Kita tahu peniaga itu benar-benar mengambil berat tentang agama, dan tidak mengabaikan kewajipan seorang Muslim dan berusaha mengejar pahala puasa walaupun sedang berniaga. Kuasa membeli di tangan kita."

"Betul ustaz, kalaulah suasana di Malaysia begitu, ibadah, kejujuran dan kepatuhan kepada Allah menjadi matlamat, mesti bazar-bazar tak kelihatan menyerabutkan kepala." Sahabat tadi tersenyum.

"Serabut sebab tak tahan nak membeli?" Sahabat tadi tersengih dengan soalan saya itu.

"Puasa ini bulan mengenal nafsu. Puasa juga bulan persaingan."

"Maksud ustaz?"

"Hadis Rasulullah s.a.w."Apabila masuk bulan Ramadhan, dibukakan pintu-pintu langit dan ditutup pintu-pintu neraka Jahannam, serta dibelenggu syaitan-syaitan." Dan pada bulan ini syaitan dibelenggu, dan pada bulan inilah kita benar-benar berkenalan dengan nafsu yang telah digodam syaitan selama 11 bulan. Yang betul-betul nafsu."

"Bulan ini juga bulan untuk kita bersaing dengan orang lain yang telah nampak kejayaan mendidik nafsunya, taat beribadah, istiqamah beramal, ghibtoh dengan kebaikan orang lain, dan berusaha lebih gigih untuk mencapai pahala berganda Ramadhan."

Saya menyambung lagi.

"Cuba bayangkan semasa berpuasa, kita terlepas sarapan pagi, makan tengah hari dan minum petang, tapi waktu berbuka, apabila sudah makan tak sampai sepinggan nasi pun sudah terasa kenyang. Tidak perlu nak ganti sarapan pagi, makan tengah hari dan minum petang yang tertinggal. Jadi, segala kemahuan yang datang, adalah semata-mata dari nafsu dan pada masa itulah peluang dan ruang untuk mengawal, mendidik dan merotannya supaya jangan degil."

Wajah sahabat tadi kelihatan keruh.

Peluang

Saya tersenyum, "Pun begitu, boleh beli ikut kemahuan."

"Tadi ustaz kata nafsu." Sahabat tadi memandang saya.

"Ya, yang berbezanya teknik. Boleh beli ikut kemahuan, tapi niat bersedekah juadah, terutama kepada golongan yang lebih memerlukan, secara tak langsung kemahuan membeli tercapai, tapi kemahuan untuk makan semua terkawal, biar nafsu faham dan terdidik, segala keinginan dan kemahuan perlu disalurkan di jalan yang betul."

Firman Allah dalam surah An-Nazi'at ayat 40 dan 41, "Adapun orang yang takutkan keadaan semasa dia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta dia menahan dirinya dar imenurut hawa nafsu. Maka sesungguhnya Syurgalah tempat kediamannya."

Wajah sahabat tadi kembali cerah.

"Jadi benarlah kewujudan bazar-bazar Ramadhan ini ada hikmahnya, peluang untuk kita menguji, mengenal dan mendidik nafsu sendiri, seperti kata Imam Qatadah; supaya menjadi jiwa yang beriman, jiwa yang tenang dengan apa yang dijanjikan Allah." Saya menambah.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

2 Responses to Yang betul-betul nafsu

rosfazila berkata...

hasil penulisna yang baik dari biografi penulis yang menarik!

Hafizi Tajuddin berkata...

senang membaca tulisan ustaz. ringkas tapi punya jemari yang bisa mengetuk pangkal hati. syukran.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.