Dari Kasad ke Sebuah 'Kasad'

Majlis Penyampaian Hadiah Sastera Berunsur Islam ke-12 (HSBI) telah pun berlangsung. Antara perkara yang paling penting dalam HSBI ke-12 ini adalah kasad sendiri tentunya. Walaupun HSBI ke-12 sudah lama berlalu, dan hati sudah jadi ingat-ingat lupa tentangnya, tapi penghasilan atau proses kreatif cerpen 'Kasad' begitu jelas dalam ruang fikir. Masih jelas pertemuan dengan Faisal Tehrani di susur laluan Institut Tahfiz Al-Quran Negeri Sembilan (ITQAN) ketika sesi Seminar Penulisan di sana, aku masih teringat maklumannya kepadaku tentang penyertaannya dalam HSBI ke-12. Dalam hati kecil, aku tidak meletakkan meski sezarah pun harapan untuk menang, sekadar melunaskan amanah dan tanggungjawab agar apa yang terpendam dan terbuku di dada akan lepas bebas dan terungkai dengan penyertaan itu. Dengan penyertaan, aku yakin, setidak-tidaknya panel hakim pasti akan membaca dan mendalaminya untuk dinilai. Aku terasa lepas bebas, kerana sekurang-kurangnya ada juga insan yang akan membaca dan mendalami mesej yang ingin kusampaikan.

Sekitar 2005 itu adalah waktu senggang yang berjaya kumanfaatkan. Di celah-celah keripuhan membangun generasi, Kawin-Kawin, Azizi Hj. Abdullah dan Naratif Ogonshoto, Dr. Anwar Ridhwan, adalah antara dua naskhah buku yang berjaya kukhatami. Idea penghasilan Kasad adalah daripada cetusan idea dan rasa tulus menegur, juga lewat naratif rakan-rakan seperjuangan dalam usaha dakwah masing-masing, terutama apakala menyentuh isu masjid dan pengurusannya. Tangan sempat menyambar senaskhah buku panduan peribahasa di Ujana Ilmu, sebelum proses kreatif Kasad bermula. Bertemankan senaskhah kecil buku panduan peribahasa dan Kamus Dewan, proses mengarang pun dimulakan dengan permainan latar yang tidak pernah kucuba dalam karya sebelum ini.

Dunia kepengarangan yang masih segar waktu itu membuatkan tangan lancar menaip dipancang idea dan tulus kasad ingin membetulkan kepincangan. Segala puji buat Allah, yang mengangkat karya itu dalam senarai pemenang untuk HSBI ke-12. Hati disulami rasa tertunainya sebuah amanah dan menjadikan diri terus berfikir dan merenung pentas dunia agar proses amar makruf nahyu munkar akan terus berlaku sebagai presentasi syukurku. Aku tidak senang untuk berdiam diri menyaksikan kepincangan dan kekhilafan malah kewajipan islah itu telah menjadi vital dalam hatiku, dalam jiwaku sebagai seorang pendidik.

Jangan. Jangan ditakrifkan kasadku menghantar penyertaan itu adalah untuk menang. Tidak. Namun, sekadar ingin karyaku itu dibaca dan didalami, dan jika Tuhan mengizinkan, membenarkan, biarlah Dia Azzawajalla yang mengangkat kemenangan dan memberikan rezeki. Hasrat dan keinginan untuk meraih kemenangan tidak pernah membuak-buak seperti mengharapkan hujan turun setelah lama dilanda kemarau dalam hati. Aku hanya menyerahkan kepada Allah, kerana Dia yang maha menentukan. Ya, dunia itu letaknya di tangan, bukan di hati. Ya, tiada apa pun di dunia ini milik kita, melainkan Tuhan yang memiliki, maha berkehendak.

Dengan segala kerendahan hati, salam terima kasih kuutuskan buat sahabat Ustaz Azman Al-Kurauwi, yang memudahkan proses penyertaanku dalam HSBI ke-12. Terima kasih buat isteri, keluarga dan semua yang mendorong, yang memudahkan jalan, semoga Tuhan terus memberiku kekuatan untuk tekal berkarya demi menegakkan Kalimatullah di muka bumi. Amin.

AKO : Alhamdulillah.

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

4 Responses to Dari Kasad ke Sebuah 'Kasad'

Ibnu Ahmad al-Kurauwi berkata...

Bolehlah belanja nanti. :)

amiza khusyri berkata...

Ustaz Azman,

Turun seremban, jgn lupa maklum ana.

Maju terus us!

halim qittun berkata...

tahniah..moga karya2 ust menjadi wadah perubahan generasi..
mana tahu satu masa akan ada peluang ianya difilemkan..
sekadar cadangan, sekiranya ust dapat menulis tentang budaya atau senibina melayu yang punya pengaruh islam dan aqidah.. tentu ianya menjadi satu tarikan yang baik, apabila senibina melayu dinaratifkan..
masih teringat bagaiman bisanya cerpen ust, perpatih bertatih..

amiza khusyri berkata...

Halim,

Insya-Allah. Doakan ustaz diberi kekuatan. Sekarang, cerpen terbaharu pun masih tak siap2.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.