Petikan Menjadi Bintang

Bab 2 : Erti Sabar

Hari ini dia masak lauk ikan tenggiri masak lemak cili padi, lauk kegemaran Amir. Kobis yang dibeli Amir semalam sudah direbusnya. Dua biji telur ayam, dicampur dengan bawang yang telah diracik halus, bersama lada besar yang dipotong kecil, sudah dibancuhnya sehingga kembang. Cuma belum dimasuk dalam kuali. Jika digoreng awal, akan kuranglah garingnya. Nasi pula sudah ditanak. Hari ini hanya sedikit nasi ditanaknya. Nasi semalam masih berbaki, masih elok. Akan dicampur-gaul sekali dengan nasi panas nanti. Tidaklah membazir.

Kain baju juga sudah lama dicucinya. Namun, melihatkan cuaca yang kelam mendung, dia tidak jadi hendak menyidai. Tunggulah sejam dua lagi. Jika matahari naik tinggi, memancarkan habanya ke segenap pelosok Kampung Kemboja, dia akan mula menyidai. Kalau sempat, dia akan capai pisau toreh dan akan ditorehlah beberapa batang pohon getah hari itu.

Khadijah melesatkan pandangan ke arah kebun getah di belakang rumahnya itu. Sudah tentu pohon-pohon getah itu masih basah. Getah kalau bercampur dengan air hujan, sudah tentu tidak asli. Sudah tentu akan timbul keraguan dalam timbang kilo nanti, walaupun getah cair itu telah dicampur dengan cuka dan dibiarkan sampai beku. Taukeh Lim pula tentu tidak mahu timbang. Pokok-pokok getah juga akan ditimpa penyakit jika ditoreh dalam keadaan lembab. Memang waktu selepas hujan begini, tidak akan ada orang yang timbang getah walaupun taukeh Lim hari-hari ada di tempat timbang getah itu. Semuanya tidak akan turun menoreh. Haji Salleh, Su Leman dan Osman yang rajin itu juga tidak akan turun menoreh waktu begini. Kalau turun kebun pun, sekadar tengok-tengokkan bekas torehan dan bersih-bersihkan takungan getah.

Anak lelaki tunggalnya itu sudah lama ke pasar Kemboja setelah beri ayam-ayam makan dedak. Sebelum ke pasar tadi, dia melihat Amir memasukkan sepuluh ekor ayam ke dalam raga kecil untuk dijual di pasar. Jika rezeki murah, untung-untung habis sepuluh ekor itu. Lazimnya, kalau ke pasar minggu, ayam-ayam Amir akan habis. Paling tidak pun, seekor dua sahaja akan dibawa pulang menjelang tengah hari nanti. Mana tidaknya, hanya Amir sahaja yang menjual ayam di pasar Kemboja.

Sesekali ada juga dia menjengah ke pasar. Barang-barang dapur seperti sayur, ikan memang segar-segar. Pasar Kemboja memang ramai orang datang. Penduduk Kampung Teratai pun akan datang membeli. Dek pasar itu terletak berhampiran jalan utama, mudah pula orang hendak datang, maka pasar Kemboja tentu jadi macet. Kereta yang tidak mahu singgah juga akan ikut macet dan tersangkak-sangkak.

Matahari masih lagi tidak nampak mahu keluar membahang. Waktu sudah karib ke tengah hari. Kalau tidak hujan, dia akan turun menoreh hari-hari, termasuklah hari minggu begini. Walaupun Amir melarangnya menoreh hari-hari. Walaupun anak lelakinya itu tidak benarkan dia kerja berat.

Yang disuruh, yang hanya disukai Amir ialah apabila dia berjaya menelan ubat yang pahit-pahit itu. Walaupun tidak suka, tetapi dia terpaksa juga menelannya. Tetapi dia dapat rasakan, batuk-batuk dan sakit dadanya kini semakin berkurangan. Ya, ubat itu hanya penyebab dan tanda usaha, tetapi Tuhanlah yang menyembuhkan. Allah Azzawajallalah yang memberi sihat.

Baca lagi dalam Menjadi Bintang (Dapatkan di www.ujanailmu.com.my)

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

3 Responses to Petikan Menjadi Bintang

Khar berkata...

alhamdulillah, syukur sgt2 dan tahniah atas kelahiran novel ni. Bertahun ya menunggu diterbitkan bukan? :)

sf

Zaid Akhtar berkata...

Salam.
Tahniah, Bro. Am.
Senyap-senyap rupanya dah menetas.
Testimonial daripada Pegawai ewangan tu yang mahal.

Canda saja.

amiza khusyri berkata...

SF,

Begitulah, tak seprolifik anda mungkin.

Bro Zaid,

Alahai, siapalah saya berbanding tuan yang mulia.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.