Chikungunya

Berbicara mengenai jangkitan Chikungunya yang disebabkan nyamuk di empat buah negeri iaitu Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Perak, Mohd. Sofian (Timbalan Dekan Fakulti Sains, Universiti Malaya (UM) Prof. Dr. Mohd. Sofian Azirun) menjelaskan setakat ini tiada vaksin untuk mengubati penyakit tersebut.

Penyakit Chikungunya disebabkan virus yang dibawa nyamuk Aedes aegypti dan Aedes albopictus. Ia mempunyai tanda-tanda klinikal yang menyerupai demam denggi, namun biasanya tidak menyebabkan pendarahan atau kematian.

“Mungkin ia dibawa oleh pendatang asing yang mempunyai penyakit itu kerana ia berasal dari Tanzania sekali gus menyebarkan virus arbovirus dari jenis Alphavirus,” katanya.

“Selain itu, nyamuk juga mempunyai rangka luar yang tidak telap ‘integumen’ yang membuatkan racun tidak dapat ditelap ke kulit dan organ sasaran.”

Proses pembiakan juga memainkan peranan kerana iklim monsun tropika sesuai untuk pembiakannya.

“Setitik air sahaja sudah cukup membantu nyamuk ini membiak dan kini mereka kalis racun kerana mempunyai enzim esterase yang menjadikan mereka kuat dan kalis racun. Proses ini dinamakan rantai silang,” ujar beliau.

*Petikan Utusan Malaysia

Posted in . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.