Penuh Cinta

Air hujan yang bertemali, kadang lebat dan kadang renyai, mengingatkanku kepada saat manis waktu kecil-kecil dahulu. Waktu hujan beginilah aku dengan rona ria akan meredah hujan, berkejar-kejaran membiarkan tubuh lencun dan kuyup dalam lopak-lopak air. Bonda hanya memberi amaran, jika demam dan sakit malam nanti, dia akan menambah sakit itu dengan cubitan dan kata-kata perli. Begitu yang terpacul di mulut bonda, meskipun ku tahu, tidak pernah kalam itu singgah di pelabuhan hatinya yang penuh cinta.

Aku tersenyum terkenangkan memori lalu. Saat menikmati kehijauan desa, melastik burung, sibuk dengan kayu kombat yang dikepit ke sana ke mari, atau membina pondok kayu di bawah pohon ketapang rendang, yang sebenarnya pondok itu dibina datuk setelah kami puas merengek bermerah muka kepadanya, yang melucukan, kami meminta datuk menyalakan api untuk memasak, tetapi sudahnya, kami pulang dan kembali menjinjit bekal makanan dari rumah dalam bingar telinga dileteri bonda dan makan bersama dengan dahi bermanik peluh.

Aku terdorong ke dalam kenangan lalu, saat kanak-kanak yang bebas dari tanggungjawab bekerja, kurangnya amanah yang tergalas, meskipun minda sesekali dijentik dengan kekentalan jiwa kanak-kanak Palestin, yang sejak kecil telah terdidik dengan perjuangan dan mengenali jihad.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Indahkah kenangan lalu saat datangnya malaikat bertanya : siapakah saudara kamu? Dan dengan yakin aku menjawab, orang-orang Islam saudaraku, tetapi hakikatnya aku tidak pernah mengambil tahu, sentiasa gembira mengejar pangkat dan harta, ralit dengan duniawi, sedang ku tahu, ini semua hanya petanda kiamat yang semakin hampir.

Kenangan lalu kini gelita, dalam hati yang penuh cinta.

Seperti Kaca, Seperti Dahan

Ketika datang seorang pelajar kepadaku mengadu, berasa bersalah kerana menyakiti hati seorang guru. Guru itu berpaling dan tidak mahu dia berada dalam kelas sepanjang pengajarannya. Aku hanya tersenyum, dengan bibir mengelus kata-kata :

Hati guru
seperti kaca
mudah pecah
retak berderai
gilaplah
peliharalah.

Hati guru
seperti dahan
jika retak
patah
akan jatuh
menimpa bumi.

Jangan bimbang
gundah
dan ragu,
hati itu
akan tumbuh
dahan baharu
merimbun
meneduhkan hatimu.

AKO : Hatinya penuh cinta... :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.