Adik, ayah dan tahun baru

Adik betul-betul terkejut. Terkejut dengan kata-kata ayah pada pagi satu januari, waktu itu matahari baru sepenggalah naik di kaki langit, adik datang kepada ayah dan mengucapkan selamat tahun baru dengan ikhlas.

"Dik, ini bukan tahun baru kita!" Kata ayah dalam senyuman tenang.

Adik terkejut dan kerut kening pandang ayah. Adik garu kepala. Kepala adik penuh tanda tanya - betulkah ini bukan tahun baru kita?

Adik lihat jiran rumah sebelah kanan adik pada malam tahun baru, buat jamuan besar-besaran. Begitu juga jiran sebelah kiri adik buat pertandingan karaoke. Jiran depan rumah adik pula buat sukaneka dan pertandingan pakaian beragam.

Tidak cukup dengan itu, adik lihat di mana-mana sahaja ada ucapan selamat tahun baru. Di pasaraya, di pejabat, dalam majalah, dalam akhbar, semua orang ucapkan selamat tahun baru. Semua orang nak pasang azam baru. Semua orang sorot semula sejarah sepanjang setahun yang lalu. Dalam televisyen pula, adik tengok meriah benar. Ada konsert, ada nyanyian, ada iklan, macam-macam ada.

Adik lekas-lekas tanya ayah : kenapa kata ini bukan tahun baru kita?

Ayah tersenyum lagi. Tenang sahaja ayah menjawab : kita umat Islam ada tahun baru kita sendiri. Tahun kita dikenali sebagai Tahun Hijrah. Adik pernah dengar Awal Muharam atau Maal Hijrah?

Adik angguk.

Image hosted by Photobucket.com

Ayah berkata lagi : itulah tahun baru kita sebagai umat Rasulullah. Mengingati, mengiktibari dan mencontohi sejarah hijrah dan pengorbanan kekasih kita Rasulullah.

Adik angguk lagi. Kemudian adik bertanya ayah lagi : habis, kenapa orang sambut tahun baru semalam meriah-meriah?

Ayah usap kepala adik dan menjawab : silapnya kita dik, bila sambut tahun baru semalam macam nak bergegar bumi, tapi bila tibanya Awal Muharam semua buat macam tak endah. Patutnya bila tibanya Maal Hijrahlah kita bersungguh, kita berdoa dan berazam untuk berhijrah dari keburukan kepada kebaikan.

Ayah hela nafas dan mengucup pula kepala adik kemudian menyambung kata : adik tak macam tu, kan? Ayah tahu, anak ayah sayang nabi dan para sahabat baginda, kan?

Adik angguk dan ada seulas senyuman terbentuk di bibir adik. Senyuman kepuasan, senyuman kecintaan.

AKO : Sedang menikmati Wi & Wiliam, Azizi Hj. Abdullah.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.