Ilham Pengilham

"Siapakah yang tahu! Kerana demikianlah rahsia alam kreativiti. Yang kreatif tidak dapat mencapai objektifnya tetapi objektif itu ditanggapi pula oleh yang menilai karya itu, kerana daya kreatif yang menilai terbukti lebih tajam dan lebih sensitif daripada daya kreatif yang mencipta."

Sungai dan Serampang Bermata Tiga, Shahnon Ahmad, Dewan Sastera, Julai 2005.

Image hosted by Photobucket.com

MENJENGUK SEJENAK SALJU JABAL MUSA DARI SUDUT PERSPEKTIF CULTURAL STUDIES

Oleh Mohamad Daud Mohamad [DBP]

Cerpen "Salju Jabal Musa" karya Amiza Khusyri yang menampilkan pertembungan dua budaya dan dua agama melalui watak Maria dan Umar, diolah dengan bahasa yang indah dan kontinuiti idea yang mengalir sesejuk salju. Pemilihan nama watak juga sangat menarik. Watak Maria menurut pemahaman penganut agama Kristian adalah nama ibu Jesus Kristus yang sangat dimuliakan. Oleh sebab itu, patung Maria menjadi lambang di setiap gereja dan diletakkan dekat mimbar sebagai makna penyatuan umat Kristian. Manakala pemilihan watak Umar merupakan tokoh Khalifah Islam yang kedua, yang menjadi penentu penyatuan dan hala tuju Islam sesudah wafatnya Rasulallah.

Dengan dipertemukan kedua-dua watak ini di Jabal Musa, penampakkan akan kejelian pengarang membaca elemen agama, sejarah dan budaya melalui konteks keilmuan bukan imaginasi. Pengarang juga mengenengahkan akan sikap sebahagian umat Islam yang berbangga dengan kebudayaan Kristian dan mengikut serta mengamalkan budaya hidup orang Kristian yang ternyata merugikan diri mereka sendiri. Sebab, keindahan budaya hidup dan kebudayaan Islam jauh lebih baik dan malah membawa mereka ke arah cahaya kehidupan yang lebih bermakna. Dalam ajaran Islam semuanya sudah lengkap baik dari segi keindahan bahasanya, cara berpakaiannya, cara makan, cara bercakap, cara bergaul, cara bermesyuarah, cara beribadah, cara belajar, dan apa saja yang wujud dalam dunia realiti.

Menyedari akan keindahan Islam dan ketenangan hidup serta pengisian jiwa yang sumul, menarik Maria untuk menghayati Islam. Bagi Maria, dalam Islam antara teori dan praktikal berjalan seiring. Dalam ajaran Kristian, semuanya ditentukan oleh Paderi. Sedangkan dalam ajaran agama Islam ditentukan oleh diri sendiri dan ditanggung oleh diri sendiri. Keinsafan dan ketenangan Maria untuk menghayati Islam inilah Salju Jabal Musa dan secara simbolisnya dikaitkan dengan pertemuan dengan Umar. Umar hanya sebagai katalis untuk Maria meninggalkan ajaran Kristian dan memeluk agama Islam. Keistimewaan cerpen ini iaitu pengarang tidak mengolah 'cinta' muda-mudi sebagai asas perhubungan Maria-Umar, tetapi atas keinsafan dan ketenangan diri. Cerpen ini tidak diadunkan dalam bentuk penulisan cerpen konvensional, tetapi memasuki bentuk penulisan cerpen pemikiran yang cukup matang dan mantap. Cerpen ini bukan tergolong cerpen remaja, tetapi merupakan cerpen yang cukup dewasa.

Demikian juga dengan cerpen Amiza "Pengemis Tua Di Masjid Hussein", yang menampilkan tentang seorang tua bekas wira pejuang yang berjuang di bumi Palestin menentang rejim Nasrani dan Yahudi. Persoalan yang cukup menarik dalam cerpen ini, bukan tentang perjuangan dan mati syahid. Tetapi tentang pertemuan watak 'aku' dengan tokoh pejuang di Masjid Hussein. Hussein adalah adik kandung kepada Hassan anakanda kepada Saidina Ali [Khalifah Islam yang ke-4] dan Siti Fatimah [anakanda Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW]. Hassan dan Hussein adalah cucunda Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW yang terbunuh di Karbala. Pertemuan ini, dalam konteks kebiasaan tidak lebih daripada pertemuan biasa seorang pengunjung masjid dengan seorang pengemis. Namun, pertemuan dalam cerpen ini memiliki mesej yang sangat besar maknanya bukan sahaja bagi penulis, tetapi juga bagi pembaca.

Secara psikis, pertemuan ini membawa makna dan pemaknaan keinsafan iaitu seorang manusia yang menadahkan tangan dan berpakaian kumal belum tentu ia seorang pengemis yang hina. Malah dia ternyata lebih mulia dan suci daripada kita yang berpakaian kemas dan nampak gagah. Sebab yang kita tampak hanyalah elemen fizikaliah. Sedangkan rohaniah kita tidak nampak. Melalui cerpen ini pengarang membuka kedua-dua dunia fizikaliah dan rohaniah. Dengan membuka minda secara terbuka barulah kita akan dapat melihat dunia realiti sebenar. Jesteru kebesaran Allah SWT hanya tercermin dan terserlah tanpa kita sedar, ia akan hadir tanpa kita duga. Perancangan kita kadangkala tersasar, tetapi perancangan Allah SWT adalah nyata. Cerpen berunsur Islam "Pengemis Tua Di Masjid Hussein" ini sangat menarik dan berkesan kerana pengarang dapat mengolah secara bersahaja dan cara pengarang mengkritik masyarakat Islam juga sangat bijaksana.

Cerpen berunsur Islam yang ketiga Amiza Khusyri bertajuk "Cahaya Zulmat". Cerpen ini menekankan akan pentingnya kita menguasai bahasa Arab yang dipilih oleh Allah SWT sebagai bahasa Al-Quran. Melalui cerpen yang agak sederhana subjeknya ini mampu diolah dengan cukup baik oleh pengarangnya. Bahasa sebagai cermin bangsa dan sekaligus agama tidak boleh dinafikan. Kita harus akui menguasai bahasa Arab kita tidak hanya bergantung kepada penafsiran makna Al-Quran secara harafiah tetapi lebih jauh daripada itu dari segi maknanya. Setiap orang yang belajar membaca Al-Quran boleh membaca Al-Quran, tetapi tidak menguasai intipati Al-Quran kerana tidak menguasai bahasa Arab, bahasa tipa-induk Al-Quran. Jesteru itu, sebagai umat Islam sewajarnya menguasai bahasa Arab, jika kita ingin menjelajah lebih jauh dan dalam tentang Al-Quran serta ilmu yang terkandung di dalamnya.

*Petikan Kertas Kerja sempena Program Bicara Karya & Malam Baca Puisi eSastera.com, di Hotel Perdana, Kota Bharu, Kelantan pada 10 Jun 2005 anjuran eSastera.com, Kerajaan Negeri Kelantan dan Dewan Bahasa & Pustaka.

AKO : Maha Suci Allah yang memberi ilham! Dapatkan antologi cerpen ini segera!

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.