Suatu Subuh yang Bening

Hati begitu teruja bila membaca cerpen-cerpen di dalam antologi Suatu Subuh yang Bening. Membaca cerpen-cerpen di dalam antologi ini ibarat menyoroti pelbagai kisah kemasyarakatan, moral, perpaduan, kemanusiaan, perjuangan dan sebagainya yang bisa membangkitkan semangat dan jati diri. Secara peribadi, setiap kali usai membaca sebuah cerpen di dalam antologi ini, telah menyuntik suatu rasa yang sukar digambarkan. Rasa itu hadir dengan pelbagai rupa, membangkit suatu gejolak yang begitu mempesonakan.

Antologi cerpen Suatu Subuh yang Bening yang disusun oleh Othman Puteh dan Ramli Isin ini adalah terbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd. Antologi ini memuatkan 25 buah cerpen hasil karya 25 orang penulis mapan dan kawakan terkemuka termasuklah Sasterawan Negara tanah air seperti Abdullah Hussain, Shahnon Ahmad, Usman Awang dan S. Othman Kelantan. Cerpen-cerpen di dalam antologi ini memperlihatkan perkembangan genre cerpen dari tahun-tahun 50an sehingga tahun-tahun 80an.

Azizi Hj. Abdullah tampil dengan gayanya yang tersendiri melalui cerpen Seladang. Abdullah Hussain juga mempersembahkan cerpen Baboon yang begitu mencuit hati. Dan tidak perlu diperkenalkan lagi cerpen Moyok oleh Shahnon Ahmad, Kami yang Terlibat oleh Usman Awang dan Pusaran oleh S. Othman Kelantan.

Kiranya tidak mampu untuk aku mengulas cerpen-cerpen ini satu persatu. Adalah lebih baik jika anda sendiri membaca dan menghayatinya. Antologi ini ditemui di perpustakaan sekolah dan sudah dua kali aku menyambung tarikh pinjamannya.

Tidak rugi membaca karya-karya sastera Melayu. Bukanlah disebabkan aku sebagai penulis, maka menjadikan diri ghairah untuk menggulati karya-karya sastera, tetapi aku membaca sebagai seorang peminat. Dan sebenarnya, setiap kali selesai membaca sesebuah karya sastera, rasa itu telah hadir, rasa itu telah datang dan rasa itu tampil. Rasa yang sukar untuk digambarkan. Ya, hanya yang menghayati sesebuah karya sastera akan menemui rasa itu.

Ya, marilah sama-sama merasainya!

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

One Response to

ADam Dryx berkata...

Salam,

Sekian lama saya mencari buku ini. Sudi kiranya saudara dapat berkongsi dengan saya dimana boleh saya dapatkan buku ini.

Terima kasih.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.