Perasaan Adik

Adik suka bila orang suruh adik berusaha lagi. Sebab adik akan sentiasa sedar bahawa adik perlu lebih gigih dan rajin untuk memperbaiki kelemahan diri adik.

Tapi adik paling tak suka bila orang kata adik bodoh. Sebab bodoh tu tak sama dengan tak pandai. Tak pandai tak semestinya adik bodoh.

Adik suka bila orang suruh adik jaga adab. Sebab adik akan sentiasa ingat untuk jaga adab kepada ibu bapa, adab kepada guru dan adab kepada orang-orang tua.

Tapi adik tak suka bila orang kata adik biadab. Sebab ia akan lebih menjadikan adik tidak beradab. Apa tidaknya, adik akan merajuk dan tak mahu cakap dengan siapa-siapa. Termasuklah ibu yang datang memujuk berulang kali.

Adik suka bila orang suruh adik berbaik dengan kawan-kawan. Sebab adik akan selalu ingat erti persahabatan dan kasih sayang.

Tapi adik tak suka bila orang kata adik comot, adik gemuk. Sebab ia akan menjadikan adik lebih kecewa, pendiam dan tak suka berkawan.

Walaupun adik gemuk, adik comot, adik tak pandai, adik selalu buat kawan-kawan nangis, tapi sebenarnya adik ada perasaan untuk berubah. Adik mahu jadi baik sebab ibu kata - orang yang baik akan masuk syurga.

Kalau semua orang faham perasaan adik, tentu cikgu, ibu, abah, abang, kakak - tak akan kata adik bodoh, tak akan kata adik biadab, tak akan kata adik comot, adik gemuk.

Tapi mereka akan selalu doa dan nasihatkan adik dengan kata-kata yang mulia...

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.