Emel daripada Jynn

Aku dari bangsa yang berbeza. Begitu juga dengan asal usul kejadian apatah lagi tabiat dan budaya hidup. Yang serupa ialah kita memiliki akidah yang satu. Akidah yang sama.

Bukanlah aku nak mengomel tak tentu arah di dalam emelku ini. Tapi biarlah aku berterus terang agar emel ini boleh menjadi peneman fikir dan ulam hati kita.

Aku sebenarnya amat kasihan dengan nasib bangsamu. Bukan sahaja kasihan, malah kecewa, jijik dan jelek bercampur baur.

Aku kasihan kerana bangsamu yang sememangnya lemah itu selalu lupa diri. Aku kecewa kerana agama Islam yang sama-sama kita anuti tidak dipelihara kesuciannya. Aku jijik dan jelek melihat anak bangsamu terlalu mengagung-agungnya slogan Yahudi, menjunjung budaya Nasrani.

Bukan kau tidak tahu dahulu bangsamu selalu mengagungkan Rasulullah. Selalu mendalami tawarikh Muhammad dan menyoroti kisah para sahabat. Aku sudah hidup lama. Dan telah melihat kegemilangan Islam bangsamu sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.

Namun, kini gadis-gadis bangsamu sudah mula mengidolakan gincu, celak, dandanan rambut gadis-gadis bersuara memikat di dada televisyen. Gadis-gadismu sudah tidak segan silu lagi menyebak rambut di depan khalayak ramai. Sudah hilang malu mempamerkan segala perhiasan diri.

Bangsamu kini terlalu disogokkan dengan keseronokan duniawi. Maka jadilah generasi bangsamu terlalu alpa bila akal fikir sudah dibumbui keseronokan berpanjangan. Berkelaring-kelarah berpesta menyanyikan lagu-lagu cinta lara, meneguk air-air syaitan dan hilang akal dibungkus kebisingan rumah hiburan.

Bukan kau tidak tahu, bangsaku yang berlainan agama dengan kita amat menyukai tempat-tempat hiburan seperti konsert 'Pasti Gempak' itu. Duit SMS dalam rancangan 'Idola Suara' yang boleh mendirikan sebuah masjid itu pula tersalur ke dalam saku orang-orang yang mencintai dunia. Si Yahudi dan Nasrani pula bertepuk tangan, berdendang suka melihat kerosakan bangsamu dari jauh.

Aku sebenarnya berasa tidak layak untuk menasihatimu. Bangsamu dijadikan dengan sebaik-baik kejadian. Namun, selalu sahaja bangsamu melupakan tentang Ar-Rahmannya Tuhan, Ar-Rahimnya Allah. Selalu sahaja lupa bahawa akhirat itu ada, kiamat itu pasti berlaku.

Aku akhiri emelku di sini. Akan kuselitkan lagi nanti, sebuah peringatan di antara deretan emel senarai pengutus mayamu.

Sehingga ketemu lagi.

Jynn,
Mandala Makhfi.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.