Bintang Seorang Rafik

"Jika sesekali kauintai ke dada langit, pada waktu malam mesra menghamparkan kasih, carilah sebutir bintang paling karib di sisi bulan, kerana itu adalah bintangku. Biar jarak dan waktu memisahkan kita, kau pasti akan melihat bintang yang sama."

Masih ingat dengan cacatan wisata saya ke Syria?

Ya, saya abadikan catatan itu di dalam karya eceran saya lewat cerpen Bintang Seorang Rafik [BSR]. Cerpen ini tersiar di dada akhbar Berita Minggu [laman Sastera dan Budaya] hari ini bersama ilustrasi. Cerpen ini amat sesuai dengan jiwa saya. Saya menulisnya dengan penuh asyik, pada waktu malam mesra menghamparkan kasih, dibumbu muzik yang mendamaikan.

Cerpen ini mengisahkan mengenai watak Saya yang mempunyai seorang rakan bernama Rafik, juga merupakan seorang rafik. Watak Saya diserkup rindu dengan kepulangan Rafik ke Aceh. Cerpen ini bersifat restrospektif seperti cerpen pertama saya yang tersiar di Berita Minggu pada 2003 - Sebuah Tuhfah di ambang Syawal.

Saya memperkenalkan beberapa kosa kata seperti gancang dan warawiri. Yang paling saya harapkan ialah pembaca bisa menggenggam iktibar dan pengajaran dari kisah Rafik yang begitu tabah mendepani musibah yang datang menerjah. Beberapa watak tempelan [Mujahid dan Abdullatif] juga wajib diperhatikan agar nikmat keamanan yang kita kecapi di tanah air sentiasa disyukuri.

Ada yang bertanya saya - kenapa asyik di Berita Minggu [BM]? Kenapa tidak beralih angin ke Mingguan Malaysia [MM]? Bukankah di sana ada penilaian untuk HSKU?

Dalam perjumpaan bersama editor MM semasa Aidilfitri yang lalu, saya pernah bangun bertanya soalan - kenapa editor MM tidak berapa suka dengan karya berlatar luar negara? Dia menjawab - karya bernafas Islami tidak semestinya berlatar dunia Arab, malah boleh digarap menggunakan latar Malaysia. Sejak itu, saya rasakan karya-karya saya lebih mesra dengan BM.

Untuk jawapan bonus - saya berkarya bukan untuk hadiah, kerana saya amat takut terheret-leka dalam apa juga bentuk kebesaran.

Saya akhiri catatan entri ini dengan jawapan Rafik dalam BSR - kenapa mahu jadi seperti bintang?

"Jika bulan itu umpama Rasulullah, aku mahu menjadi pendampingnya yang paling akrab. Jika bulan itu ibarat agama kita, aku mahu menjadi pengawalnya yang paling setia."

Selamat membaca!

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.