Alkisah Si Merah

Sungguh dia tidak tahu kenapa Putih tidak memilihnya. Balungnya merah tercacak, kepaknya gagah berjalur biru, susuhnya runcing, ekor pula berumbai-rumbai bulu panjang kebiruan.

Itu tidak cukup lagikah?

Dia juga masih tidak faham kenapa masih juga Si Putih memilih Hitam dan Kuning. Rela memilih Hitam yang berbalung landur, bersusuh tumpul. Rela dikerabat Kuning yang berbulu jarang berbalung kematu.

Sungguh dia tidak faham.

Kalau berkokok, dialah yang jaguh. Dialah yang paling kuat. Sampai tuan-tuan haji yang lelan bersembang santak ke pagi juga akan terkejut mendengar kokoknya. Itu belum masuk anak-anak muda berasan lelaki perempuan di celah-celah belukar yang terkejut dan lari lintang pukang mendengar kokoknya yang lain macam kuatnya itu.

Yang paling tidak difahaminya, kenapa pula Si Putih tidak sedar yang Si Hitam tu abang kandungnya. Dan Si Kuning itu pula ayahnya. Kenapa pula dia sanggup dikerabat leluhur sendiri?

Dia pening. Tiba-tiba sahaja dia teringat orang-orang kampung yang berbual-bual soal tragedi hitam seorang gadis malang yang tinggal di hujung kampung. Dia telah dikerabat ayah sendiri yang sudah tua kememeh berulang kali.

Sungguh, orang tua itu memang tak sedar diri!

Kali ini dia bertekad mahu mendekati Putih. Kalau berjaya, dia mahu berkokok menang hari ini.

Ketika melihat Putih sedang ralit memagut dedak di bawah pokok ketapang, lekas-lekas dia mendekatinya. Putih pun terkejut dengan kehadiran Merah yang balungnya tercacak itu. Namun, dia tidak kelihkan mata langsung kepada Merah. Walaupun sekejap.

"Apa lagi yang kaumahu daripada aku, Merah?" Putih menjeling seraya terus memagut dedak seolah-olah Merah tidak wujud di situ.

Kurang asam punya Putih, aku yang gagah ini langsung dia tidak pandang walau sepicing, getus hatinya.

"Wah, kau tak pandang pun aku yang gagah ni?"

"Kau ayam yang hebat Merah, ramai yang minat engkau. Kau ada susuh yang kuat. Sekali tutuh sahaja ayam-ayam jantan lain akan mati. Kenapa kau tak pergi sahaja kepada Kelabu yang cantik itu?"

Merah tersengih. Dia betul-betul bangga bila dipuji Putih.

Bukan dia tidak pernah pergi kepada Kelabu. Sudah berulang kali dikerabatnya Kelabu yang berparuh cantik itu. Cuma, hanya yang seekor ini. Si Putih inilah yang amat susah mahu ditawannya. Kalau berjaya dikerabatnya Putih hari ini, akan berjayalah dia.

Dan, dia akan jadi ayam jantan yang paling hebat di dunia!

Merah mengembangkan paruh sebelum mengibas-ngibasnya. Kemudian dia menaikkan kaki menunjukkan susuhnya yang runcing. Cuba memikat.

"Dahlah Merah. Lupakan sahaja hasrat kau itu." Kata Putih selamba sebelum masuk ke dalam reban.

Merah tertunduk kecewa. Dia menerima nasib yang sama seperti Jiman, anak penghulu kasanova yang dikecewakan Meera, setelah pertama kali mengenali apa itu cinta!

Noktah.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.