Apa lagi yang dia dan mereka mahu?

Aku jadi pelik bila tengok satu kes ni.

Si isteri kata suaminya terlalu mengongkongnya. Alasannya - tak bagi keluar bekerja dan suruh duduk rumah jaga anak dan rumahtangga.

Pelbagai agensi yang tampil memberi sokongan kepada si isteri. Kata mereka si isteri ni memperjuangkan hak seorang wanita. Dapat pula bila si isteri ni berkelulusan luar negara. Berkelulusan besar dan hebat-hebat.

Biarlah aku berterus-terang bahawa perempuan ni sebenarnya tak sedar diri. Perempuan ni dah keliru dan dikelirukan tentang peranan sebenar seorang wanita. Benar, perempuan kini tidak boleh ketinggalan dan mampu beriringan dengan rijal dalam segala bidang. Tapi jangan lupa, tugas utama mendidik, membangunkan spiritual anak yang pernah dikandung dan tanggungjawab rumahtangga itu perlu diberi prioriti. Semacam lupa pula bahawa di rumah itulah bermula segala-galanya. Semacam lupa pula bahawa dari rumah itulah akan lahirnya kampung, kota, negeri dan negara.

Pilih Islam sebagai manhaj hidup pula sekarang ni, ramai yang kata jumud. Tak terbuka dan reseptif. Tak boleh masuk function berprestij bila pakai tudung litup ni. Pakai tudung litup susah nak berdakwah. Pakai tudung litup tak semestinya baik. Macam-macam alasan.

Dia dan mereka macam lupa pula bila agama dan sunnah itu dipraktikkan di tengah-tengah kejahilan, pahalanya berlipat kali ganda. Macam lupa pula bahawa menutup aurat secara sempurna itu merupakan tanggungjawab. Macam lupa pula apa yang Saidina Umar lakukan apabila turunnya perintah solat. Macam lupa pula bahawa agama itulah yang dianutinya sejak lahir. Macam lupa pula jika Islam itu tidak membawa kehidupan manusia ini dari zulmat kepada nur, maka pasti sekarang ini perempuan akan ditanam hidup-hidup.

Paling penting - macam lupa pula bahawa Tsunami, tanah runtuh, banjir kilat dan bencana alam yang bertali-temali sekarang ini merupakan tempias-tempias kiamat kubra.

Jadi, apa lagi dia dan mereka mahu?

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.