Semasa dah dekat nak raya...

Semasa dah dekat nak raya, orang mula cari pelita, cari kuih raya berbakul-bakul. Tapi kenapa sukar nak cari pahala, terutama di malam-malam terakhir puasa yang pahalanya berlipat-lipat kali ganda?

Semasa dah dekat nak raya, ramai yang balik kampung berhari raya, sehingga ada sahaja berita kemalangan jalan raya. Jadi kenapa tak sedar-sedar lagi, yang kita tak pasti bertemu semula dengan Ramadan yang seterusnya?

Semasa dah dekat nak raya, selalu tengok iklan raya sedap-sedap. Tapi kenapa tak dengar pula semakin ramai orang ngaji Quran sedap-sedap?

Semasa dah dekat nak raya, dapat dilihat pelbagai jualan dan diskaun hari raya, orang ramai pun keluar berpapasan membeli-belah. Tapi kenapa tak dapat lihat semakin ramai orang berpapasan di masjid setiap malam di bulan puasa?

Semasa dah dekat nak raya, ada malam lailatul qadar - hadiah untuk Muslim memperolehi husnul khatimah puasanya. Tapi, kenapa semakin ramai yang tak mahu ambil peduli hadiah dan sedekah Tuhan untuk hamba-Nya?

Semasa dah dekat nak raya, ramai yang macam lupa objektif puasa. Maka, hatinya langsung tak lara dengan pemergian puasa. Jadi, apa salahnya semasa dah dekat nak raya, kita fikir-fikir juga - amalan puasa kita selama sebulan ini diterima atau tidak oleh-Nya?

Salam Syawal 1425 H! :)



Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.