Sandarkan pada kenangan

Ku Seman Ku Hussain [editor ruangan sastera Utusan dan Mingguan Malaysia] dijemput sebagai penceramah dalam majlis perjumpaan hari raya Kepezi sabtu lalu. Majlis dimulakan [kak Hanisah Othman; pemenang HKSU 2003 sebagai pengerusi umum] dengan beberapa acara seperti bacaan doa, baca puisi dan cerpen. Kemudian Ku Seman dijemput ke pentas dengan dipengerusikan oleh kak Tiras R.

Benar, setiap editor memiliki selera dan cita rasa masing-masing. Begitu juga dengan Ku Seman. Saya sangkakan Ku Seman orangnya garang, rupanya agak lembut dan meraikan. Capiknya, beliau adalah seorang editor yang tidak memiliki kredibiliti sastera. WBP, harapnya, dia tidak melakukan tugas penyuntingan dan pemilihan karya sekadar untuk mendapat gaji di hujung bulan, tetapi ingin melihat sastera Melayu terus kekal terpelihara zaman berzaman.

Saya kira acara berbalas pantun di akhir majlis sewajarnya diadakan atau dirancang dengan lebih baik. Majlis kelihatan kucar dan hadirin dilihat tidak langsung menumpu perhatian [termasuk saya sendiri :D]. Saya terpaksa keluar majlis lebih awal setelah meminta keizinan bonda Zaharah kerana ada janji dengan rakan-rakan.

Saya menemukan ramai kenalan baru. Di samping mengenalkan tampang Dr. Irwan dan Dahrie yang hanya saya kenali sebelum ini di alam maya. Saya ketemu kak Amaruszati yang ramah dan banyak bicara. Rakan-rakan sebengkel tahun 2003 lalu juga ramai yang menegur, paling kurang pun mengangkat tangan; bikin terharu dan diri tidak rasa terasing.

Saya kini seperti teringat kenangan lalu.

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.