Tragedi Oktober : Masihkah ada Ramadan hari esok?

15 Oktober [1 Ramadan], Haiyyu A'syir - Sekeluarga rakyat Malaysia yang tinggal di kawasan Haiyyu Asyir meninggal dunia hari ini. Mangsa yang dikenali sebagai Mohd. Zaki Ayub merupakan seorang usahawan dan pengurus sebuah kafe siber dan restoran makanan ditemui mati di rumahnya hari ini bersama kecederaan di bahagian kepala dan tanda kelar di leher mangsa. Isterinya Nur Hayati Bukhari yang merupakan graduanita Universiti Islam Antarabangsa bersama 2 orang anaknya yang masing-masing berumur 8 bulan dan 4 tahun ditemui rentung, disyaki dibakar hidup-hidup. Mangsa-mangsa dilaporkan dibakar-bunuh ketika orang ramai sedang sibuk pergi ke masjid menunaikan solat Jumaat.

Mangsa Mohd. Zaki hanya terbakar di bahagian bawah tubuh dan memudahkan pihak berkuasa mengenali dan mengecam kecederaan mangsa. Manakala, Nur Hayati bersama anak-anaknya ketika ditemui telah rentung sepenuhnya. Mereka didakwa dibakar bagi menghilangkan kesan-kesan jenayah yang dilakukan dan disyaki jenayah ini memang sudah dirancang dengan teliti dan berhati-hati.

Saksi melaporkan, ketika mayat Nur Hayati yang rentung dan keras diusung keluar, dia kelihatan seperti memeluk anaknya. Khabarnya, mereka juga berhajat dan telah merancang untuk pulang akhir tahun ini setelah 5 tahun tidak kembali ke tanah air. Kedua-dua anak mangsa juga didakwa tidak pernah bersua dengan datuk dan nenek mereka.

Motif pembunuhan masih di dalam siasatan.

Sumber : Akhbar al-Wafd, Cairo.

Nota hujung :

1] Al-Fatihah untuk roh-roh mangsa, moga dicucuri rahmat di awal Ramadan ini.

2] Introspeksi : Masihkah ada Ramadan hari esok buat kita?

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.