Mencipta Kenangan

28 September - inilah tarikh kembara terakhir kami di bumi Jordan. Wisata kami berakhir di daerah Petra sekitar 140 km dari Mu'tah. Dengan cuaca menjangkau 37 darjah Celcius, kami terpaksa berjalan kaki sejauh 10 km melihat tinggalan kaum A'dd dan Tsamud menyusuri celah-celah batu yang dipahat kemas. Apa yang mengagumkan kami ialah teknologi ukiran dan pahatan batu-batu besar yang jika difikirkan akal waras agak mustahil dilakukan oleh orang-orang dahulu. Teknologi kaum inilah yang banyak diguna-pakai oleh Tamadun Rome dan Parsi seperti pembinaan Roman Theatre.

Di sana juga dapat dilihat sistem perparitan dan galian yang baik telah diperkenalkan oleh kaum ini. Kaum A'dd dan Tsamud merupakan kaum yang diazab Tuhan kerana mengingkari perintah-perintah-Nya. Allah mendatangkan kepulan-kepulan awan besar ke kawasan mereka dan melenyapkan mereka dari muka bumi. Namun, tinggalan-tinggalan tamadun mereka masih kekal sehingga pemerintah Rome menjumpai kawasan ini. Beberapa tahun selepasnya, kawasan tinggalan ini telah berjaya dijarah panglima Islam Salehuddin al-Ayyubi.

Kami berjalan dalam terik mentari menyusuri bukit-bukit batu tinggi yang ditembuk [tidak tahu menggunakan jentera apa] sehingga sampai ke sebuah ukiran batu yang dinamai Al-Khazna. Ia dibina pada kurun pertama Masihi seiring dengan kegemilangan Pharaoh's Treasury [kegemilangan tamadun Firaun seperti Piramid]. Binaan ini didakwa digunakan sebagai mahkamah untuk menjatuhkan hukuman kepada pesalah. Mengagumkan, bagaimana kaum ini boleh mengukir cantik batu setinggi 200 meter itu?

Subhanallah!

Khazanah terakhir berada di puncak jabal Petra dan kami terpaksa menyusuri denai yang telah disediakan. Selama 45 minit mendaki dengan menjauhkan dahaga dan lapar akhirnya kami berjaya menggapai puncak melihat binaan Ad-Dayr yang tersergam indah. Binaan ukiran pada batu pejal ini juga dibina sekitar kurun pertama dipercayai untuk kegunaan upacara agama kaum A'dd dan Tsamud.

Kami berjalan pulang menuruni jabal Petra dan makan tengahari sebelum berangkat ke pelabuhan A'qabah. Wisata kami berakhir setelah menjejakkan kaki ke atas geladak kapal. Alhamdulillah, kami sampai di pelabuhan Nuweiba sekitar jam 3 pagi. Segala urusan dengan Arab Mesir kali ini Allah permudahkan. Kami menaiki bas dan sampai di Cairo jam 10.30 pagi 29 September 2004.

Salam dedikasi tidak terhingga kepada Said [YDP BKMNS Jordan] rakan sekursus dahulu, Salman [Presiden Permata] dan Muzakkir [Presiden MPPMJ]. Terima kasih buat Najib, si musyrif sehari, Adam dan Nawawi, adik-adik di Jordan yang faham dan banyak membantu, Aizat, adik Taman Pinggiran Golf yang cepat mesra [adik ni belajar di maahad Syria], Khan si musyrif ke Syria yang baik hati dan semua rakan-rakan yang baik budi. Percayalah, kenangan wisata ini tercipta dengan indah sekali.

Buat teman-teman pembaca AKO - Amiza kini di Cairo! :D

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.