i.


Ini gambar-gambar mangsa yang terbunuh dalam tragedi pembunuhan rakyat Malaysia di Mesir satu Ramadan lalu. Di sebelah kanan, adalah warga Indonesia yang disyaki membakar-bunuh mangsa-mangsa dengan kejam. Yang boleh berbahasa Arab, silakan membaca berita mengenainya di akhbar el-Akhbar.

ii.

"Sastera siber sebenarnya mempunyai pengaruhnya yang tersendiri. Kemunculan beberapa orang penulis generasi baru kita telah membuktikannya. Lihat saja Ghafirah Idris yang baru saja memenangi tempat pertama untuk kategori cerpen eceran bagi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan untuk tahun sudah.

Malah karya-karya beliau banyak mendapat tempat di beberapa akhbar atau majalah lain dalam dunia sastera arus perdana. Beliau bermula dengan sastera siber. Giat menghasilkan cerpen, dan segera hantar untuk tujuan siaran dan bersedia menerima kritikan bersama rakan penulis lain di alam siber.

Nimoiz TY juga begitu, bermula dengan sastera siber sebelum mendapat tempat dalam sastera arus perdana. Pernah memenangi hadiah utama kategori puisi Hadiah eSastera.com (HeScom 2003) anjuran laman eSastera. com melalui sajaknya, Jalan Baru yang tersiar di laman eSastera.com dan berpeluang mengikuti Minggu Penulis Remaja (MPR) kelolaan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

Amiza Khusyri, antara nama baru yang mula menonjol, sekarang berada di Asia Barat menghabiskan baki kuliahnya, juga bermula dengan sastera siber. Cerpen beliau mendapat hadiah ketiga dalam Sayembara Karya Kreatif Negeri Sembilan anjuran Persatuan Penulis Negeri sembilan (PEN) baru-baru ini."


Beberapa nama lagi disebut di dalam esei tulisan saudara Mohd. Dahri Zakaria di ruangan Sastera, Mingguan Malaysia hari ini. Terima kasih dan syabas buat beliau. Gelandangan ke Sastera siber karya kelas dua?

iii.

Cerpen aku Mentari Mediterranean tersiar di Berita Minggu hari ini. Cerpen itu digarap berlatarkan pantai Mediterranean di kota Iskandariah, Mesir. Seolah-olah melengkapkan lagi artikel saudara Mohd. Dahri itu. Tak sangka, selepas seminggu penghantaran, karya tersebut terus dipilih untuk disiarkan. Terima kasih buat sidang editorial ruangan Sastera dan Budaya, Berita Minggu. Tuhfah Ramadan al-Mubarak buat aku, dan tuhfah Ramadan al-Mubarak buat tatapan warga Malaysia! :)

Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Search

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.